back-image
ҚАРАҒАНДЫ ОБЛЫСЫ БІЛІМ БАСҚАРМАСЫНЫҢ ТЕМІРТАУ ҚАЛАСЫ БІЛІМ БӨЛІМІНІҢ «БАЛДЫРҒАН» АРНАЙЫ БАЛАБАҚШАСЫ» КММ

Қазақ тілінің қолданылу аясын кеңейту

Қазақ тілінің қолдану аясын кеңейту, оның ішінде нашар көретіндер үшін қажетті жағдайлар жасау мақсатында Қазақстан Республикасы Ғылым және жоғары білім министрлігінің Тіл саясаты комитеті қазақ тіліндегі сөйлеуді синтездеу жобасын жүзеге асырды (экран дикторы)

screenreader.tilqazyna.kz
Организации> ҚАРАҒАНДЫ ОБЛЫСЫ БІЛІМ БАСҚАРМАСЫНЫҢ ТЕМІРТАУ ҚАЛАСЫ БІЛІМ БӨЛІМІНІҢ «БАЛДЫРҒАН» АРНАЙЫ БАЛАБАҚШАСЫ» КММ
«Ерекше білім беруді қажет ететін балалардың сөйлеуіне музыканың әсері»
27-11-2025 09:43
«Ерекше білім беруді қажет ететін балалардың сөйлеуіне музыканың әсері»

Музыка-бұл қуаныш пен шабыттың қайнар көзі ғана емес, сонымен қатар балаларда сөйлеуді дамытудың күшті құралы. Зерттеулер көрсеткендей, музыкамен үнемі өзара әрекеттесу дыбыстарды дұрыс қабылдауға ықпал етеді, есте сақтау қабілетін жақсартады және ауызша қарым-қатынас дағдыларын дамытады. Ло-гопедтер өз тәжірибелерінде музыканы қалай пайдаланады және ата-аналар баласының сөйлеу дағдыларын жақсарту үшін му-зыктық әдістерді қалай қолдана алады? Негізгі аспектілерді қарастырыңыз.

 

Дұрыс тыныс алудың рөлі

Дұрыс сөйлеу тынысы айқын дикция мен тегіс, мәнерлі сөйлеудің негізі болып табылады. Ол ұзақ сөз тіркестерін айту үшін жеткілікті ауа қорын қамтамасыз етеді және дыбыс пен интонацияны басқаруға көмектеседі.

* Диафрагмалық тыныс алу: балаларға кеудеге емес, "ішке" дем алуға үйретіледі. Бұған жату жаттығулары арқылы қол жеткізіледі, дем алған кезде асқазан көтеріліп, дем шығарған кезде төмендейді.

• Дем шығару жаттығулары: "Самал" (шамға немесе айналмалы үстелге ұзақ және тегіс үрлеу) немесе "жапырақтың түсуі" (алақаннан жеңіл заттарды үрлеу) сияқты ойындар қолданылады, бұл ұзақ, біркелкі дем шығаруға көмектеседі.

* Ауа ағынын бақылау: мақсатты ауа ағынын қалыптастыруға бағытталған жаттығулар сөйлеу кезінде щектерді үрлемеуге көмектеседі, бұл оны түсінікті етеді.

 

Ән айтудың рөлі

Мақсаты: артикуляцияны, дикцияны жақсарту, сөздік қорын кеңейту және есту қабілетін дамыту.

Ән айту дауыс аппаратының дамуына ықпал етеді, тыныс алу бұлшықеттерін күшейтеді және дұрыс ән айту дағдыларын қалыптастырады, содан кейін олар сөйлеуге ауысады.

* Есту мен дауысты дамыту: ән айту музыкалық есту қабілетін, ритақ сезімін және интонация тазалығын дамытуға көмектеседі.

* Артикуляция мен дикцияны жақсарту: ән мәтіндерімен жұмыс істеу, әсіресе дауысты дыбыстар басым (халық әндеріне тән), айтылымды реттеуге көмектеседі және еріннің, тілдің және жұмсақ таңдайдың бұлшықеттерін белсендіреді.

* Тыныс алу ұзақтығын жаттықтыру: тегіс, ұзақ ән айту (мысалы, баяу қарқынмен ән айту) сөйлем бойында тыныс алуды ұстап, дұрыс шектеуге үйретеді.

 

Ритақты жаттығулардың рөлі

  Мақсаты: жалпы және ұсақ моториканы, ритақ сезімін дамыту, бұл қозғалыс пен сөйлеудің үйлесімділігін жақсартады.

Ритмика (көбінесе логопедиялық ритақпен бірге) баланың жалпы дамуында және қозғалыстарды үйлестіруде маңызды рөл атқарады, бұл нақты функциялармен тікелей байланысты.

* Сөйлеу мен қозғалысты үйлестіру: музыкуақты жаттығулар мен музыка астындағы қозғалыстар сөйлеуді дене қимылдарымен синхрондауға көмектеседі, бұл тегіс және ритақты сөйлеуді қалыптастыруға көмектеседі.

* Ритақ сезімін дамыту: жақсы дамыған чувствоақ сезімі сөйлеудің, кідірістердің және интонацияның дұрыс қарқынының негізі болып табылады.

* Жалпы даму: Ритақ жүйке-психикалық жағдайды жақсартуға, қозғалыстарды үйлестіруге және зейінді шоғырландыруға ықпал етеді, бұл сөйлеу дамуының барлық аспектілеріне оң әсер етеді.

 

Тыныс алу мен дауыс түзуді үйлестіру жаттығулары.

Біз дауысты дыбыстарды бірте-бірте көбейтіп, олардың санын (бір дем шығаруда 2, 3, 4 дыбыс) әр түрлі соққылармен үзік-үзік және ұзартамыз.

"Тамшылар"

Кап, кап, кап –

Тамшылар тамшылайды. (а-а-а ән саламыз) .

Көктем бізге келді,

Құстар ұшып кетті,

Құстар ұшып кетті –

Әндер шырқалды. (А - - - біз ұзақ ән айтамыз).

"Тит".

Сіз, Тит, ұшыңыз,

Бізбен бірге ойнаңыз!. (Ф-уу! Ф-ууу) .

Фу - - - у

(Әр баланың сол қолында ұзындығы 20-25 см жіпке бекітілген түрлі-түсті қағаздан жасалған кішкентай құс бар.жіпті құспен бірге көтеріп, маңдайына ернін түтікпен бүктеп, балалар дыбыстарды айтып, бірнеше рет дем шығарады. Бұл жағдайда құстар бірнеше рет ұшады.)

Соңында балалар алақанын ауыстырады, оған құс шаршайды.

 

Дауысты дыбыстарды ұзақ және үзік үзік айтуға арналған жаттығулар

"Қозғалыс ауруы"

Уа-Уа, ах кішкентай қыз ретінде,

Уа-Уа, ол таңертең ән айтқанды ұнатады.

Уа-Уа, мен оған өзім ән айтамын,

Уа - Уа, онымен сөйлесетін уақыт келді.

Балаларға не созылатынын түсіндіру керек (legato) бұл дыбыстар ағызылып, бір-біріне тегіс ауысқанда.

 

Дауыс күші жаттығулары.

Әлсіз дауыспен әр түрлі дыбыс күші бар дауысты дыбыстарды ұзақ ән айтуға болады. Егер бала ән айтып, динамикасын, яғни f(қатты) немесе p (тыныш) музыкалық жетекшіні қолымен көрсетсе, онда оның дауысы осы қозғалысқа бағынады. Әлсіз дауыспен белсенді, сәйкес дирижерлік қимылмен негізгі, жігерлі әндерді айту керек. Дауыс күшін дамыту үшін келесі жаттығуларды қолдануға болады.

Оқшауланған дыбыстардың бір биіктігінде тыныш және қатты дауыспен ән айту-сом:

"Жаңғырық".

Біз орманда жүрдік,

Біз саңырауқұлақтарды жинадық,

Біздің балалар қайда,

Кішкентай балалар?

А-у!

Дыбысты күшейту және әлсірету (тыныштандыру) үшін сөздер мен сөз тіркестерін айту; дыбыс күшінің біртіндеп жоғарылауымен және төмендеуімен

"Мотор"

Моторды тез арада іске қосыңыз және көңілді жүріңіз! РРРР…

"Көкек"

Жасыл жиек,

Біз суыққа барамыз,

Орманда көкек ән айтады:

"Ку - ку, ку - ку, ку-ку"

 

Тыныс алу жаттығулары.

"Гүлді иіскеңіз".

Бала тыныс алуды музыкалық фразаға сәйкес таратады. Алдын ала-әр дыбысты гүл сияқты иіскеуге болады. Ол үшін барлық саусақтарыңызды жинап, мұрныңызбен ауаны тартыңыз, содан кейін:

- иіскеңіз, содан кейін баяу және ұзақ уақыт алақаныңызға үрлеңіз;

- әр саусақты иіскеп, қысқа дем шығарыңыз;

- иіскеңіз, үрлеңіз, бірақ соңына дейін емес, деміңізді ұстап, барлық ауаны соңына дейін үрлеңіз.

Мұны үрмелі музыкалық аспаптарды қолдану арқылы жасауға болады: ысқырық, құбыр және т. б.

Міне, қайсысы, қайсысы

Менің кішкентай Гүлім.

Ол күлгін деп аталады.

Ол күн мен көктемнің иісін сезеді.

Аралар жылдам,

Олар гүлдерден бал іздейді.

Және олардың үстінде,

Ұшақтар дәл.

 

Жаттығу-интонацияның жоғарылауымен және төмендеуімен ән айту (glissando).

Бұл жаттығулар жоғары және төмен ноталарды сезінуге көмектеседі. Бұл жағдайда дыбыстың биіктігін қолыңызбен көрсету керек.

"Мысық".

Терезеге мысық ауылы,

Сүтті аздап беріңіз:

Мияу, мияу, мияу, мияу. (әрбір келесі қайталаумен интонация жоғарылайды)

"Барбос".

Аулада Барбос гүрілдейді.

Ол қызыл араларды қуады:

Р-р-р-р (интонацияның төмендеуі)

Барбос неге гүрілдейді?

Аралар оны мұрнына ұрады:

Р Р Р Р Р (интонацияның төмендеуі)

"Аралар".

Жылдаған аралар,

Аралар-сым кескіштер,

Мен сізге қазір көрсетемін:

Сондықтан олар тістемейді.

Араласпау үшін,

Мен сені қазір жазалаймын!

Ж Гав Ж Гав ("ж" - дан "гав" - ға дейінгі интонацияның жоғарылауы)

Ж Гав Ж

Ж Гав Ж Гав

Ж Ж Гав

 

Сондай-ақ, жақсы жаттығу-таныс әндерді сөзбен де, әуенді ыңғайлы буынға (ла-ла, ана жерде-жұптар және т. б.) ән айту және ән айту

Новости