ХАЛЫҚБІРЛІГІЖӘНЕЖҮЙЕЛІРЕФОРМАЛАР–ЕЛӨРКЕНДЕУІНІҢБЕРІКНЕГІЗІ
Қымбаттыотандастар!
ҚұрметтіПарламентдепутаттарыменҮкіметмүшелері!
Биыл егемен ел болғанымызға30 жылтолып отыр. Тәуелсіздік–біздіңеңқастерліқұндылығымыз.
ҚазақстанТұңғышПрезидентіміз–Елбасыныңдарасаясатыныңарқасындатабыстыелретіндебүкіләлемгетанымалболды.
Еңбастыжетістігіміз–біртұтаселболып, жаңамемлекетқұрдық. Іргеміздібекітіп, еңсеміздітіктедік. Халықаралыққауымдастықтыңбелдімүшесінеайналдық. Тұрақтықоғамқалыптастырып, орнықтыдамужолынатүстік.
Мемлекеттілігімізді нығайтуүшінбірелболыпеңбекетіпжатырмыз.
Егемендік дегеніміз – жалаңұранменжалындысөземес.
Біз үшінеңмаңыздысы–әразаматтыңТәуелсіздікигілігінсезінеалуы. Оныңбастыкөрінісі–елдегібейбітөмір, қоғамдағытұрақтылықпентыныштық. Сондай-ақ, халықтыңтұрмыссапасыныңжақсаруыжәнежастардыңболашаққанықсенімменқарауы.
Барлықбастамамызосығанбағытталуда.
Біз тұғырымығымелболужолындакедергілердіеңсеріп, қиындықтардыжеңіпкелеміз. Мұныңбәрінеберекелібірлікпенеселіеңбекарқылыжеттік.
Еліміз Тәуелсіздікжылнамасыныңтөртіншіонжылдығынақадамбасқалытұр. Бұлкезеңніңоңайболмайтыны қазірдіңөзіндеайқынбайқалуда. Сондықтан, кез-келгенсын-қатергедайынболуғатиіспіз. Тынымсызізденіп, ұдайыалғаұмтылуымызқажет.
МеніңҚазақстанхалқынабиылғыЖолдауыммынадаймәселелергеарналады.
І. ПАНДЕМИЯДАН КЕЙІНГІ КЕЗЕҢДЕГІЭКОНОМИКАЛЫҚДАМУ
ОрталықАзиядағыэкономикасыеңауқымдыелсаналатынҚазақстанқазірпандемияныңзардабынтартуда. Дегенмен, қиындықтарғақарамастан, бағдарымыздыберікұстаныпкелеміз.
Біз орта мерзімді экономикалықсаясатымыздыайқындап, мемлекеттікбастамалардыреттеуүшін2025 жылғадейінгідамудыңҰлттықжоспарынжәнеМемлекеттікжоспарлаудыңжаңажүйесінқабылдадық. Ұлттықжобаларбекітілетінболады.
Стратегиялықмақсатымыз–ОрталықАзиядағыкөшбасшылықрөліміздікүшейтужәнеәлемдікэкономикадағыорнымыздынығайту.
ЭкономикамызғатікелейинвестициятартуісінжалғастырудыңжаңатәсіліретіндеСтратегиялықинвестициялықкелісімұғымыенгізілді. Квазимемлекеттіксектордыоңтайландыруүшіннақтышаралардықолғаалдық. «Бәйтерек»және«ҚазАгро»холдингтерінбіріктірдік. Еншілескомпанияларекіесеазайды, олардыңштатсанынбіржарымесеқысқарттық. Жаңа, қуаттыдамуинститутынқұрдық.
Пандемия кезінде мемлекет азаматтарғажәнекәсіпкерлерге ауқымдыәріжеделқолдаукөрсетті.
«Қарапайымзаттарэкономикасы»бағдарламасыөзініңтиімділігіндәлелдеді. Оныжүзегеасырубарысында 3,5 мыңнанастамжобаіскеқосылды. Сондай-ақ, 70 мыңжұмысорныашылды. Өндірілгенөнімменкөрсетілгенқызметтіңжалпықұны3,5 триллионтеңгеболды.
«Бизнестіңжолкартасы»бағдарламасыныңарқасында66 мыңжобамемлекеттарапынанқолдаутапты. Бұл150 мыңнанастамжұмысорнынашуғажәнесақтапқалуғасептігінтигізді.
Зейнетақыжинақтарынмерзіміненбұрынпайдалану туралы бастама экономикағаайтарлықтайәсеретті. Еңбастысы, оныңәлеуметтікықпалыайрықшаболды. Осышараныңарқасындамиллионнанастамазаматымыз тұрғын-үйжағдайынжақсартты. Кейбіріипотекалыққарызыназайтты.
Жалпы экономикалықдамуымыздаоңүрдісбарекенісөзсіз. Алайда, бүгінгіахуалдыңәлідекүрделіекенінашықайтуымызкерек. Сондықтан, мен«Қарапайымзаттарэкономикасы»және«Бизнестіңжолкартасы»бағдарламаларыныңмерзімін2022 жылғаұластырутуралышешімқабылдадым. Бұлмақсатқабөлінетін қаржыныңжалпыкөлемікеміндебіртриллионтеңгеболады.
Қазақстанмемлекеттікқарызыаздығыныңжәнеедәуірқорыболғаныныңарқасындаіндетсалдарынбіршаматиімдіеңсеруде. Бұл–біздіңелеулібәсекелікартықшылығымыз. Оданайырылыпқалмауымызкерек.
Алайда, соңғыкездебюджеттіңшығысбөлігіндегіміндеттемелердіорындауүшінбюджеттапшылығыұлғайып, Ұлттыққорданалынатынтрансферттеркөбеюде. Үнеміосылай«ауырдыңүстімен, жеңілдіңастымен»жүреалмаймыз. Біздегіқаржылықорнықтылықтыңқорысоншалықтышексіземес.
Бюджеттіңкірісінарттыруүшіншараларқабылдауқажетекенісөзсіз. Біріншікезекте, мемлекеттікшығыстардыңауқымынжәнеоныңтиімдіжұмсалуынбақылаудаұстаукерек.
Ұлттыққордыңактивтерінқалпынакелтіруүшінбюджетережесіненгізуді тездеткен жөн. Бұғанқажеттізаңнамалықөзгерістеросыжылдыңсоңынадейінқабылдануғатиіс.
Жалпы, елімізге мемлекет қаржысын, атапайтқанда, мемлекеттікқарызды, бюджетсаясатынжәнеҰлттыққордыбасқарудыңережелержинағықажет.
ҮкіметпенҰлттықбанктен жыл соңынадейінМемлекетқаржысынбасқарутұжырымдамасынәзірлеудісұраймын.
Сонымен бірге, экономиканы әртараптандыру, өндірілетінтауарлардыңтүрінкөбейтіп, экспортгеографиясынкеңейтужөніндегіжұмыстыжалғастырукерек.
2020 жылдыңқорытындысы бойынша, индустрияландыру жүзегеасырылыпжатқан10 жылішіндетұңғышретөңдеуөнеркәсібініңэкономиканыдамытуғақосқанүлесітау-кенөндірісісаласынанасыптүсті.
Орта мерзімдегі мақсатымыз–2025 жылғақарайөңдеуөнеркәсібініңэкспортын1,5 есеге көбейтіп, 24 миллиарддолларғажеткізу. Ал, еңбекөнімділігін30 пайызғаарттыру.
Әзірленіпжатқан«Өнеркәсіпсаясатытуралы»заңөңдеуөнеркәсібініңалдындатұрғансауалдарғажауапберугетиіс.
Соныңбірі–шикізатқақолжеткізудіңқиындығы. Отандықөнеркәсіпүшіншикізаттауарларыныңбағасықолжетімді, алкөлеміжеткіліктіболуыкерекдегенқарапайымереженіенгізуімізқажет.
Үкіметжылсоңынадейіносымаңыздыміндеттішешудіңоңтайлыжолынтабуғатиіс.
Бұлретте, еліміздіңресурстықәлеуетітолықашылмағанын, геологиялықтұрғыданзерделенудеңгейітөменекенінқаперденшығармағанжөн.
Сапалы геологиялықақпараттың инвесторларғақолжетімділігінарттыруқажет. ОсығанорайтүрліведомстволарғабағынатынбытыраңқымекемелердіңнегізіндетиімдіҰлттықгеологияқызметінқұрукерек.
Бұлорганжерқойнауынкімгежәнеқалайберудішешетінмонополисткеайналмауғатиіс. Оныңміндеті–инвесторларғакешендіқызметкөрсетіп, қолдаубілдіру.
Жер қойнауынпайдаланусаласына, әсіресегеологиялықбарлаужәнежер қойнауынкешендізерттеуісінетыңсерпінқажет.
Ұлтжоспарыаясындабасталғанреформалардысоңынадейінжеткізгенжөн. Атапайтқанда, геологиялықақпараттыңашықцифрлықмәліметтербазасынқұрып, оныинвесторларүшінқолжетімдіетукерек.
Жер қойнауы – ұлттыңбайлығы. Оныпайдалануғаберудіоңашакабинеттерде«бармақбасты, көзқыстымен»шешузаңсыздептанылуғатиіс. Тиістіоргандарбұлмәселебойыншабақылаужасаудықамтамасызетеді.
Келесі мәселе. Мемлекеттіңэкономикағатымкөбірекараласуыоныңөсімінтежейді, сыбайласжемқорлыққажәнезаңсызлоббижасауғаәкепсоқтырады.
Мемлекеттік кәсіпорындарәлідеболсакөптегенсаладабасымдыққаие, жеңілдіктердіжекедарапайдаланады.
Біз бұлпроблемалардышешебастадық.
Мәселен, Мемлекеттікбасқарутұжырымдамасындаквазимемлекеттіксектордықысқартужәнеоныңтиімділігінарттыру, жұмысыныңашықтығыменесептілігінқамтамасызетужөніндегішараларқарастырылған.
Реформалар жөніндегіжоғарыкеңесжекешелендірудіңжаңажоспарынмақұлдады. Ендіонықатаңбақылауқажет.
Бұданбасқадамәселелербар. Атапайтқанда, жекелегенұлттықкомпаниялар мен мемлекеттік кәсіпорындаршығынғабатыпжатыр. Сөйтетұранегеолардыңбіріншібасшыларыжауапкершілікарқаламайды?
Үкіметбұлмәселенішешуікерек.
Сонымен бірге, біз инфляцияныңбақылаусызөсупроблемасыменбетпе-беткелдік. ҮкіметпенҰлттықбанк бәрінәлемдікүрдіскежауып, инфляцияныңалдындақауқарсыздықтанытыпотыр.
Мұндайсылтауұлттықэкономиканыңәлсіздігінкөрсетеді. Онда«біздіңкәсібиэкономистеріміздіңрөліқандай?»дегенсауалтуындайды.
ҮкіметпенҰлттықбанктіңбастыміндеті–инфляцияны 4-6 пайыз деңгейінеқайтару.
Жалпы сомасы 6,3 триллион теңгежұмсалғандағдарысқақарсышараларжүзегеасырылғаннанкейінэкономикамыздаартықақшапайдаболды. Алайда, бүгінгітаңдабөлінгенқаржыәлібармайжатқансалаларбар. Екіншідеңгейдегібанктер шағынжобаларға, әсіресеауылғаарнапақшасалмайды.
Сондықтан, микроқаржыұйымдарыныңәлеуетініскеқосукерек. Оларжергіліктіжердежұмысістейді. Өзініңтұтынушыларын, олардыңбизнесіменмүмкіндіктерінжақсыбіледі.
ҰлттықбанкпенҚаржынарығынреттеужәнедамытуагенттігібұлмәселебойыншашешімдертоптамасынәзірлеуіқажет.
Стресті активтер деңгейінтөмендетужұмысыдаайрықшамаңызғаие.
Біз мемлекет банкирлерге көмектеспеугетиісдегеншешімқабылдадық.
Сонымен бірге, шектеу қойылып, бұғатталғанактивтердіэкономикалықайналымғақайтарукерек. Алайда, мұнытекқананарықтықнегіздежүзегеасырғанжөн.
Бұғанзаңнамалықнегізболуықажет.
ҮкіметҚаржынарығынреттеужәнедамытуагенттігіменбірлесіп, жылдыңсоңынадейінтиістізаңжобасынПарламентке енгізсін.
Енді инфляцияныңмонетарлықеместұстарынатоқталайық. Оныңеңбастысы–азық-түлікбағасы.
Қазақстанныңауылшаруашылығыныңәлеуетіорасанзорекенікөпайтылады. Бірақ, агроөнеркәсіпкешенісаласындақордаланғанпроблемалардааземес.
Еңалдымен, бұл–азық-түліктауарларыныңбағасынбелгілеудіңжәнеоныбөліп-таратудыңтиімсізжүргізілуі.
Мен бұғандейінкөтерме-таратуорталықтарыныңжелісінқұрудыңмаңыздылығытуралыайтқанболатынмын. Бұлміндеторындалыпжатыр.
Осы орталықтардыңшағынауылшаруашылығытауарынөндірушілерге, соныңішінде, жекеқосалқышаруашылықтарғадақолжетімдіболуынқамтамасызетумаңызды. Бұлнарықтыңмонополиялануынажолберугеболмайды.
Сонымен бірге, өнімөндірушідентұтынушығадейінгіаралықтағыбағаныңбәрінебірыңғайбақылаужасауқажет. Қазіросыжұмысқабірнешемекемежауапты. Әржолыбағашарықтағандаоларбайыппенсараптамажасап, тиімдішараларқабылдаудыңорнынабір-бірінесілтейбастайды.
Бұлжұмыстыреткекелтіретінкезкелді. Жауапкершіліктіңара-жігін ажырату керек. Бір мекемені басты орган ретінде айқындап, өзгелерініңөзараіс-қимылыннақтыбелгілеуқажет.
Үкіметосымәселебойыншабірайдыңішіндешешімқабылдауғатиіс.
Екіншіден, ауа-райыныңқолайсыздығымалшаруашылығындатүйткілдімәселелер бар екенін көрсетті.
Біз жедел шара қабылдап, жем-шөптапшылығынабайланыстыахуалдыреттедік.
Дегенмен, бұлсаладаәлідежүйеліжұмысатқарукерек.
Жем-шөпдайындауғақажеттіжеркөлемінкеңейткенжөн.
Сондай-ақ, егісалқабынаәржылыәртүрлідақылегуталабынсақтауүшінтиістібақылаудыкүшейткенабзал.
Ғарыштықмониторингжәнеқашықтанзондтаумүмкіндігінкеңіненқолданукерек.
Жайылымдықжердітиімді пайдалану да өтемаңызды.
Қазірмалжаятынжергешаруалардыңқолыжетпейжүр.
Өйткені, мұндайалқаптардыкейбірбелгіліадамдариеленіпалған. Тіпті, оныадамаяғыбаспайтындайетіпқоршаптастаған.
Әкімдертүрлісебептердісылтауратып, ықпалдыадамдардыңығынажығылып, бұлмәселенішешеалмайотыр.
Үкіметқұзырлыоргандарменбірлесіп, осыахуалдыөзгертетінбатылшараларқабылдауғатиіс.
Жеке қосалқышаруашылықтардыңмалынжайылымдықжерменқамтамасызетумәселесінеайрықшаназараударуқажет.
Олардыңқұқықтықмәртебесіжәнекөрсетілетінқолдаутәсілдері«Жекеқосалқышаруашылықтартуралы»бөлекзаңдакөріністабуыкерек.
Үкіметбұлзаңжобасынөтеқысқамерзімдеәзірлеугетиіс.
Ветеринария саласын да жетілдіру қажет.
Бұлсаладаорталықпенөңірлерарасындағыміндеттерменқұзыреттернақтыбөлінуікерек.
Мал басыныңамандығыжәнеөнімділігіжергіліктіветеринарлардыңтиімдіжұмысынабайланысты.
Бұл, түптепкелгенде, ауылдағыағайынныңәл-ауқатынатікелейәсеретеді.
Ветеринария қызметіқазіргізаманталабына сай болмаса, ауыл шаруашылығыөнімдерініңэкспортынарттырумүмкінемес.
Сондықтан, осысаладажүйеліжұмысатқарылуғатиіс.
Атап айтқанда, үдерістердіцифрландыру, мәліметжинаужәнеоныавтоматтандыру, мамандаярлаужәнеолардыңжалақысынкөбейту шаралары.
Үкіметжылсоңынадейінветеринарияжүйесінреформалаужөнінденақтышараларқабылдауыкерек.
Үшіншіден, біздіңаграрлықсаясатымыздасабақтастықболмайотыр. Министрауысса, саланыңсаясатыдаөзгереді.
Мұндайжағдайдашаруаларғаалдағыжұмысты жоспарлау қиынғатүседі.
Бірыңғайнегізгібағытболуықажет.
Соғансәйкессубсидиялаутәсілдерінқайтақарап, тұрақтандырукерек.
Келесі мәселе.
Соңғыбесжылдыңөзіндесубсидиялауғаекітриллионтеңгеденастамқаржыбөлінді.
Өкінішкеқарай, агроөнеркәсіпкешенінеқатыстықозғалғанқылмыстықістердіңжартысынанастамысубсидияныталан-таражғасалуғабайланыстыболыпотыр.
Бұғанжолберугеболмайды.
Нормативтік негізін нығайтып, тиімдіжоспарлаужәнемониторингжүргізужүйесіненгізуқажет.
Субсидияны рәсімдеутәртібітүсініктіәрітолығыменашықболуғатиіс.
Шағынжәнеорташаруашылықтарүшінсубсидиятолығыменқолжетімдіболуыкерек.
Ауыл шаруашылығынтехнологиялық тұрғыданқайтажабдықтаудықолдаутәсілдерінмұқиятқарауымызқажет.
Агроөнеркәсіпкешеніқолданатынтехнологияныңшамамен90 пайызыәбденескірді. Оныжаңартукерек.
Ауыл шаруашылығынсубсидиялаусаясатынөнеркәсіпсаласындағымемлекеттік саясатпен ұштастырғанжөн.
Үкіметпен«Бәйтерек»холдингіосымәселебойыншаұсыныстарәзірлеуіқажет.
Жалпы, ауыл шаруашылығысаласыныңбастыміндеті–еліміздінегізгіазық-түлікөніміментолыққамтамасызету.
Мен биыл ауыл шаруашылығыжерлеріншетелдіктерге жәнеолардыңқатысыбаркомпанияларғасатуғажәнежалғаберугебіржолатыйымсалғанзаңғақолқойдым.
Жер кодексіне қазақстандықинвесторлардыауыл-аймақтардыдамытуүшінқаржысалуғаынталандыратын түзетулеренгізілді.
Бұлөзгерістерауылшаруашылығыжерлерінтолықэкономикалықайналымғатүсіругемүмкіндікбереді.
Шын мәнінде, осышешімдердіңбарлығыагроөнеркәсіпсекторынаоңықпалетеді.
Соныңарқасындаауылшаруашылығыұлттықэкономиканыңнегізгіқозғаушыкүшінеайналадыдепсенемін.
Келесі мәселе. Қазіргізамандабәсекегеқабілеттіліктіңбастыфакторыныңбірі–барыншацифрландыру.
Қазақстанүшінзаманауицифрлықтехнологиялартрансферті, Индустрия4.0 элементтеріненгізуайрықшамаңызды. Бізшетелдегістратегиялықсеріктестерімізбенбелсенді жұмысістеугетиіспіз.
Сонымен бірге, отандықІТ-сектордыдамытып, күшейтетүсудемаңызды. Елімізгежас, білімдіәріынталымамандаркерек. Цифрландыружөніндегіұлттық жобаныңаясындакемінде100 мыңжоғарыбіліктіІТ-мамандаярлауқажет.
Цифрлықсаладағықызметтерментауарлардыңэкспорты2025 жылғақарайкемінде500 миллиондолларғажетугетиіс.
Осы жәнебасқадаміндеттермемлекеттіксектордытолығымен«цифрлыққайтажүктеуді»талапетеді. Мұндағыбұрыннанкележатқанбастытүйткіл–мемлекеттік органдардыңақпараттықжүйелерініңөзаратиімдікіріктірілмеуі. Бұлмәселетүбегейліәрітезірекшешімінтабуыкерек.
Біріншіден, «Электронды үкіметтің»мүлдежаңақұрылымынжасаукерек. МемлекеттіксектордыңбарлықІТ-бастамасытекқанақазақстандықмемтехтыңжаңаплатформасынанегізделеді.
Бұлплатформақайталауларды, тиімсізшығыстардыжәнебюрократияныжояды. Мемлекеттікқызметтеразаматтарғасмартфоннан100 пайызқолжетімдіболады.
Екіншіден, біз мемлекеттік органдардыңбизнес-үдерісінтүгелқайтақарап, цифрлықформатқакөшіретінЦифрлықтрансформацияорталығынашамыз.
Үшіншіден, ұлттықкомпанияларІТ-қауымдастықпенөзарақарым-қатынасжасайтынплатформақұруымызқажет. Квазимемлекеттіксектордыңцифрлыққажеттілігіменсұранысыбарыншаотандықкомпаниялардыңкүшіменқамтамасызетілугетиіс.
Төртіншіден, мәліметберужелісінхалықаралықдәліздерменұштастыраотырып, оныбіртіндепкеңейтужәнежаңартуқажет. Көршіелдергедеқызметкөрсетеалатынмәліметөңдеудіңзаманауиорталықтарынқұрукерек.
Біз еліміздіңорасанзорақпараттық-телекоммуникациялықәлеуетініскеасырабілугетиіспіз. Жаңацифрлықдәуірдеолгеосаясимаңызғаиеболады.
ҚазақстанЕуразияөңірініңбасымбөлігіүшінорталықцифрлықхабқаайналуғатиіс.
Осы міндетті орындау үшінкадрлықәлеуетіміздікүшейтуімізкерек. Премьер-Министрмағанөзұсыныстарынберсін.
Келесі мәселе. АуғанстандағыахуалжәнежаһандықшиеленістіңкүшеюібізгеқорғанысөнеркәсібікешенінжәнеӘскеридоктринамыздытолығыменқайтақарауғаміндеттейді.
Қорғанысқабілетіміздінығайтып, қауіп-қатерлергежеделүнқатумемлекеттікмаңызыбарбасымдыққаайналуғатиіс.
Біз сыртқықатергежәнеоқиғаныңқалайөрбуінедедайынболуымызкерек.
Сырттан төнетінқауіптімодельдеуайрықшаөзектіліккеиеболуда.
Стрес-тест өткізіп, сценарийлердайындағанжөн. Соныңнегізіндемемлекеттікаппараттыңіс-қимыл жоспары әзірленіп, түзетіліпотыратынболады.
II. ДЕНСАУЛЫҚСАҚТАУЖҮЙЕСІНІҢТИІМДІЛІГІНАРТТЫРУ
Халқымыз«Біріншібайлық–денсаулық»депбекерайтпаған.
Коронавирус денсаулықсақтаусаласыүшінүлкенсынақболды.
Әлемдіжайлағаніндеттіңбетіәліқайтар емес.
Күнсайынмыңдағаназаматымыздерткешалдығып, талайадамөмірденөтуде.
Біз уақытұттырмайіндетпенкүресушараларындереуқолғаалдық.
Қазақстан–коронавирусқақарсывакцинажасапшығарғанәлемдегісанаулымемлекеттіңбірі.
Біздіңвакцинамыздыңтиімдіәріқауіпсізекенінеешкүмәнжоқ.
ҚазірQazVac-қаөзгемемлекеттердесұранысбілдіруде.
Елімізде вакцина қорыжеткілікті, азаматтарымыздыңтаңдаумүмкіндігібар. Көптегенмемлекеттердіңбұғанқолыжетпейотыр.
Елімізде жаппай екпе салу жүріп жатқанымен, қоғамдаоғанқарсыадамдарәлідекөп.
Олар өздерібастартыпқанақоймай, халықтыкеріүгіттеуде.
Соныңкесіріненқаншамажұрттыадастыруда.
Мұндайадамдарөзініңғанаемес, өзгеніңөміріүшіндежауапберетінінтүсінугетиіс.
Сондықтан, екпе алуғақарсыүгіттепжүргендердіңжетегіндекетпегенжөн.
Адамзат көптегеніндеттібастанөткерген.
Вакцина пайда болғаннанкейінғанақауіптідерттергетосқауылқойылғанынұмытпауымызкерек.
Алдағыуақыттаәлемдекоронавирустыңжаңаштамдарышығуымүмкін. Сарапшылар басқадаіндеттерпайдаболатынынайтуда.
Біз оныңқашанболатынынкүтіп, қарапотыраалмаймыз.
Осындай жағдайдаөмірсүріп, әріқарайдамуғабейімделуімізкерек.
Қазір«бустерліквакцинаны»сатыпалуөтемаңызды.
Дүниежүзілікденсаулықсақтауұйымындатіркелгенвакциналардытезірексатыпалуқажет.
Сонымен бірге, бүкілденсаулықсақтаусаласынтұрақтыекпеалужүйесінедайындағанжөн.
Еліміздіңбиологиялыққауіпсіздігін болжаумен айналысатын Ұлттықжүйеқұрылуғатиіс.
Бұлшаратиістізаңжобасындақарастырылған.
Парламенттен осы заңжобасынқазіргісессияныңсоңынадейінқабылдаудысұраймын.
Медициналықсараптамажасайтынкөптегензертханамызхалықаралықстандартқа сай емес.
«Дені сау ұлт»жобасыбойыншакемінде12 зертхананыжоғарытехнологиялыққұралдарменжабдықтауқажет.
Соныңарқасындазертханаларымыз90 пайызғадейінхалықаралықталапқасайжұмысістейтінболады.
Коронавирусқақатысыжоқауруларғабайланыстыахуалды нашарлатып алмауымыз керек.
Пандемия кезінде жоспарлы скринингтер мен ота жасау кейінге қалыпжатыр.
Бұрыннанбарстандарттыекпелеркөптегенбалаларғасалынбайқалуда. Әрине, бұғанжолберугеболмайды.
Медицина саласына қомақтықаржықұюкерек.
Бұлқаражатинфрақұрылымға, мамандаярлауғажәнехалықтыдәрі-дәрмекпенқамтамасызетугежұмсалуғатиіс.
Фармацевтика өнеркәсібінеерекшекөңілбөлуқажет.
Вируспен күрескезіндедәлосысалаеліміздіңбәсекегеқабілетіменқауіпсіздігіүшінмаңыздыекеніне көзімізжетті.
Сондықтан, медицинаөнімдерінЗертханалықжәнетехникалықсынақтанөткізетінорталыққұруымызкерек.
Жаһандықфармацевтикалықкорпорацияларменынтымақтастықтыжандандырғанжөн.
Инвесторларды тартып, озықтехнологияныжәнеосысаладағыжаңазерттеужұмыстарынигерудіқолғаалукерек.
Отандықтауарөндірушілерменжасалатыноффтейккелісімшарттарыныңкөлемінарттырып, өнімтүрінкөбейтуқажет.
Біздегі дәрі-дәрмекпенмедициналыққұрал-жабдықтың17 пайызығана–отандықөнім. 2025 жылыоны 50 пайызғажеткізуқажет.
Денсаулықкепілі–денешынықтыру.
Жұрттыңжәнебалалардыңспортпеншұғылдануынажағдайжасалуықажетекенінтағыдақайталапайтамын.
Облыс әкімдеріспортинфрақұрылымынбіртіндепсалудықамтамасызетугетиіс.
Жалпы, Токио олимпиадасыныңқорытындысынабайланыстыспорттағыахуалдыбөлеккеңестеқарауқажеттігітуындапотыр.
III. САПАЛЫ БІЛІМ БЕРУ
Биылғықаңтарайынанбастаппедагогикасаласықызметкерлерініңжалақысы25 пайызғакөбейді.
Алдағыүшжылдаосымақсатқатағы1,2 триллионтеңгежұмсаймыз.
Қабылданғаншараларжемісінберіпжатыр. Педагогикалықмамандықтықалап, оқуғатүскендердіңорташабалы күртөсті.
Біз ұстаздардықолдаусаясатынжалғастырабереміз.
Қазіргіжаһандықөзгерістеркезеңіндетүлектіңбіліміеңбекнарығынашыққанғадейін-ақжеткіліксізболыпқалуыәбденмүмкін. Сондықтан, құзырлыминистрліктіңалдындаоқубағдарламаларынжаңажағдайғабейімдеуміндетітұр. Бұл–кезеккүттірмейтіншаруа.
Пандемия кезінде қашықтаноқытудыңнәтижесіұлттықтелекоммуникацияжелілерініңтиімділігітөменекенінкөрсетті.
Мұндайахуалнегізгі, қарапайымбілімніңөзінмеңгереалмағаноқушылардыңсаныартуына әкепсоқты. Тағыбірпроблема, нағызқиындықосыдеугеболады, балалароқуынтастапкетіпжатыр. Өйткенібілімалудықажетдепсанамайтынболды.
Үкіметкебұлмәселемен, атапайтқандақашықтанбілімберугеқажеттіақпараттықжүйеніңсапасынжақсартумен мықтапайналысудытапсырамын.
Біздіңбілімберужүйемізқолжетімдіәріинклюзивтіболуғатиіс.
Сонымен бірге, жағымдыжаңалығымыздабар. Биылбірнешеоқушыхалықаралықпәнолимпиадаларыныңжеңімпаздарыменжүлдегерлеріатанды.
Ондай дарынды балаларғажан-жақтықолдаукөрсетуқажет. Бізоларғажоғарыоқуорнынатүсуүшінконкурстантысгранттарбереміз. Бірреттікақшалайсыйақыдатөлейміз.
Балалардыңұстаздарындаморальдықжәнематериалдықтұрғыданынталандырғанжөн.
Тұрмысытөменотбасындаөсіпжатқанбалаларғаортабілімберудіңжалпығаміндеттістандартыаясындақолдаукөрсетуайрықшамаңызды.
Материалдыққолдаукөрсетушараларын«Цифрлыұстаз»білімберужобасыментолықтырғанжөн.
Білім беру жүйесінежігерліәрібіліктімамандарқажет.
Мұғалімдерді қазіргідей5 жылдаемес, 3 жылдабірретқайтадаярлықтанөткізуімізкерекдепсанаймын. Өйткеніоларшәкіртініңбойынажаңабілімсіңіреалатындайнағызағартушыболуғатиіс.
Бұлретте, ұстаздардыңкурстанөтуүшінөзқалтасынанақшатөлеуінежолберілмейді.
Орта білім беру жүйесіндегіөткірпроблеманыңбірі–мектептердегіорынтапшылығы. 225 мыңоқушығаорынжетіспейді.
Шұғылшарақабылдамасақ, 2025 жылғақарайорынтапшылығы1 миллионғажетеді.
Мен 2025 жылғадейінкемінде800 мектепсалутуралы тапсырма берген болатынмын. Бүгіноныңсанынбірмыңғажеткізудіміндеттеймін.
Мектептерді бюджет қаржысынасалуменқатар, осыөзектімәселенішешугежекесектордыдатартқанжөн.
Толықбілімберетінауылмектептеріноқушысанынақарайқаржыландыруғабіртіндеп көшебастауымызкерек.
Балаларды ерте жастан мамандыққабейімдеуайрықшамаңызғаиеболуда. Өскелеңұрпақөзініңболашақкәсібінсаналытүрдетаңдайбілугетиіс.
Үкімет«Атамекен»ұлттықкәсіпкерлерпалатасыменбірлесіп, осымаңыздыміндеттішешумен айналысуы керек.
Біз «Тегін техникалықжәнекәсібибілімберу»жобасынжүзегеасырудыжалғастырамыз.
БүгінгітаңдаNEET санатындағы237 мыңжасоқудаоқымайды, жұмыстаістемейді.
Жыл сайын мектеп бітірген 50 мыңтүлекоқуғаақылынегіздетүседі. Олардың85 пайызы–тұрмысытөменотбасыныңбалалары.
Бұлжағдайдытүзетуқажет. Сұранысқаиебарлықмамандықбойыншатехникалықжәнекәсібибілімжүзпайызтегінберілуікерек.
Мамандықалудыңтағыбірмүмкіндігіармиядаберілугетиіс.
Мерзімді әскериқызметтегісарбаздардыңэкономикадағынақтысекторүшінқажеттіжұмысшымамандығынигерумәселесінпысықтағанжөн.
Құзырлыминистрлікжоғарыбілімберусапасынарттырудықамтамасызетугетиіс.
Жоғарыоқуорындарымамандардыңсапалыдаярлануынажауапберугеміндетті.
Ғылымдыдамыту–біздіңасамаңыздыбасымдығымыз.
Бұлсаладағытүйткілдердіңшешімінтабуүшінжылдыңсоңынадейінзаңнамағаөзгерістеренгізуқажет.
Еңалдымен, жетекшіғалымдарымызғатұрақтыжәнеөзеңбегінелайықтыжалақытөлеумәселесіншешукерек.
Мұнығылымғабөлінетінбазалыққаражатесебіненқамтамасызеткенжөн.
Мен Ұлттыққоғамдықсенімкеңесініңотырысындаіргеліғылымменайналысатынғылыми-зерттеуинституттарынтікелейқаржыландырутәртібіненгізудітапсырдым.
Құзырлыминистрлікосындайғылымимекемелердііріктеудіңжәнеқаржыландырудыңайқынәріашықережесінәзірлеуікерек.
Келесі мәселе. Грантмерзімініңүшжылменшектелуі іргеліғылымдыдамытуғаедәуіркедергікелтіріпотыр.
Осындай қысқажоспарлаумерзіміндеқандайдабірнәтижегеқолжеткізудіңөзіқиынекеніанық.
Ғылымсаласынгранттыққаржыландырумерзімінбесжылғадейінұзарту мәселесінқарастырғанжөн.
Ұлттықғылымикеңестершешімдерініңәділдігітуралымәселедекүнтәртібінентүспейтұр.
Осығанорай, апелляцияинститутыненгізуқажетдепсанаймын.
Жалпы, еліміздіңбілімберужәнеғылымсаласыныңалдындакезеккүттірмесауқымдыміндеттұр.
Бұл–уақытталабынасайболуменқатар, әрқашанбірадымалдажүріп, тыңжаңалықтарұсынабілудегенсөз.
IV. ӨҢІРЛІКСАЯСАТТЫЖЕТІЛДІРУ
«Халықүнінеқұлақасатынмемлекеттің»бастықағидаты–мемлекеттікаппаратазаматтармүддесіүшін жұмысістеугетиіс. Бұлбіріншікезектежергіліктібиліккеқаратаайтылыпотыр.
Тұрғындарментікелейқарым-қатынасжасап, олардыңпроблемаларыншұғылшешумендәлосыәкімдіктерайналысады. Бірақ, әрдайымосылайболыпжатқанжоқ. Жоғарыбасшылықтыңөңірлерде қабылданғаншешімдердітүзетуіне, тіпті, кейдесолардыңорнынашешімқабылдауынатуракеледі.
Түрлідеңгейдегіәкімдердіңбатыләрідербесқадамжасауғақабілетіжетпейжатады. Оларорталыққажалтақтапжұмысістейді.
Бұл, негізінен, әкімдердіңхалықалдындағықазіргіжауаптылықдеңгейіжеткіліксіздігінебайланыстыекенінмойындағанжөн. Олардыңқызметіне бағабергендеөңіртұрғындарыныңпікіріескерілебермейді.
Сондықтан, барлықдеңгейдегіәкімдердіңжұмысынбағалаутәсіліноңтайландырукерек.
Осығанорайтәуелсізәлеуметтіксауалнамажүргізудіңмаңызызор. Бұлтәсіларқылыбилікоргандарыжұмысыныңсапасынатұрғындардыңкөзқарасытуралышынайымәліметалуғаболады. Формальдыесептерденгөрісауалнамаданхалықтыңкөңіл-күйіанықаңғарылады.
Президент Әкімшілігіосымәселегебайланыстыұсыныстартоптамасынәзірлеуікерек.
Өңірліксаясаттаәлеуметтік-экономикалықдамудағытеңсіздіктіазайтуғаайрықшамәнберукерек.
Әраймаққатәнміндеттердіжалпыұлттықбасымдықтармендұрысұштастырабілуқажет.
Ұлттықдамужоспарыаясындаазаматтардыңтұрмыссапасынарттыруүшіннақты25 міндетайқындалды.
Жұмысымыздыңбасымбағыттары–осы. Сондықтан, ҮкіметпенәкімдерӨңірлердідамытужоспарларынбекітілгенжалпыұлттықміндеттергесәйкесжаңартуықажет.
Әрине, теңсіздіктіазайтудыңбастытәсілініңбірі–бюджетқаржысынбасымдыққасайжұмсау. Республикалықбюджеттенқаржыбөлуәкімдердіңпысықтығына, қандайдабіржекекөзқарасқажәнебасқадасубьективтіфакторларғабайланыстыболмауыкерек.
Бюджет үдерісін«қайтажүктеу»үшінжанбасынақарайқаржыландырутетігіннеғұрлымкеңірекқолданып, бюджетлимиттерін бөлудіңобъективтіәдістемесіненгізуқажет.
Бюджет үдерістерінжеңілдетіп, бюрократияныбарыншаазайтқанжөн. Сондай-ақ, бюджеттіжоспарлауменорындаукезіндецифрлықтәсілдердіқолданудыкеңейтукерек.
Сонымен бірге бюджеттік бағдарламаларәкімшілерініңжауапкершілігінарттыраотырып, бөлшектенгенбюджеттіенгізукерек.
Үкіметбюджетзаңнамасымензаңғатәуелдіактілергеенгізілетінтиістіөзгерістертоптамасынәзірлегеніабзал.
Жобалардыңсметалыққұнынүнеміартықкөрсету–асаөткірпроблема. Бұлбалабақшажәнемектепсияқтышағынжобаларғада, іріинфрақұрылымдықжобаларғадақатысты.
Қолданыстағынормативтікбазаментәжірибеніөтеқысқамерзімішіндетүбегейліқайтақараукерек.
1 желтоқсанғадейінҮкіметпенЕсепкомитетінеұсыныстаренгізуді тапсырамын.
Келесі мәселе–өңірлердіңқаржылықдербестігінарттыру.
2020 жылдан бастап шағынжәнеортабизнестентүсетінкорпоративтітабыссалығыжергіліктібюджеткеберілді.
Содан бері экономикалықбелсенділіктөмендегенінеқарамастан, жергілікті бюджеттердіңтүсіміжоспардағыдан25 пайызғаартықтүсебастады.
Бұләкімдердіңжергіліктібизнестідамытып, инвестицияларменсалықтықбазаныкөбейтугеқызығушылықартқанынбілдіреді.
Осы бағыттағыжұмыстыжалғастырукерек.
Үкіметтенжылсоңынадейін тиісті ұсыныстартоптамасынәзірлеудісұраймын.
Қазақстанорнықтыурбанизацияүрдісіменкележатыр.
Тұрғынсанымиллионнанасатынқалалареліміздіңжаһандықбәсекелікқабілетініңтірегі, алоблысорталықтарыөзөңірлеріөсімініңөзегіболуғатиіс.
Сондықтан, агломерацияныдамытутуралызаңменқалалардыңкешендіқұрылысыныңжаңастандартынәзірлеукерек.
«Адамдар – инфрақұрылымға»қағидатыныңсақталуыайрықшамаңызды. Болашағыбарауылдардыдамытуғабасаназараударукерек. Бастымақсат–олардыңӨңірлік стандарттар жүйесінесайболуынқамтамасызету.
БұлұстанымдарАумақтықдамужоспарындабекітілугетиіс.
Қазірөндірістікөнеркәсіптің40 пайызы27 моноқаланыңеншісінде. Онда1,4 миллионазаматымызтұрады.
Моноқалалардағытыныс-тіршіліктіоданәріжандандыруғақатыстыжан-жақтыойластырылғаншешімдерқажет. Бұлмәселенібізжуықарадабөлеккеңестеталқылайтын боламыз.
Жергілікті өзін-өзібасқарудыдамыту–басымбағыттыңбірі.
«Халыққатысатынбюджет»орталыққабағынатынқалаларменоблысорталықтарына табыстыенгізілді. Азаматтардыңнақтысұранысынасәйкесондағанабаттандыружобасыжүзегеасырылды. Бұл–жақсытәжірибе.
Енді абаттандыру жәнетұрғын-үйкоммуналдықшаруашылығыныңбюджетіндегі«халыққатысатын»үлесті10 есеарттырукерек.
Еліміздіңішкібайланысынжақсартуүшінкөлікинфрақұрылымынақатыстыбұғандейінбасталғанбарлықжобаныаяқтауымызкерек.
«Нұрлыжол»мемлекеттікбағдарламасыаясындаорталықтыөңірлерменжалғайтынбіртұтаскөлікжелісіқалыптасуда. Стратегиялықмаңызызоринфрақұрылымдықжәнеәлеуметтікжобаларжүзегеасырылды.
ӘкімдерменҮкіметәрбірөңірүшіндәлосындайИнфрақұрылымдықдамубағдарламасынқолғаалуыкерек.
Жергілік жерде инфрақұрылымдыжаңғыртуғабайланыстыталайданберіқордаланғанмәселелербар.
Үкімет«Самұрық-Қазына»қорыменбірлесіп, мынадайауқымдыжобалардыжүзегеасыруғакірісуіқажет.
Алматыдағы2-шіжылуэлектр орталығыныңаумағындабулыгазқондырғысынсалу, 3-шіжылуэлектрорталығынжаңғыртужәне1-шіжылуэлектрорталығынкеңейтукерек.
Оңтүстікөңірде1000 мегаваттэнергияөндіретінжаңақуаткөздерініскеқосуқажет.
Алматы қаласыменАлматыоблысындағыкабельжелілеріжаңғыртылуғатиіс.
Бұлжобаларғасалынатынинвестицияныңжалпыкөлемібіртриллионтеңгеденасады.
Біз стратегиялықинвесторларымызбенбірлесіп, еліміздіңтүрліөңіріндешамамен2400 мегаваттықжаңғыртылатынқуаткөзініскеқосамыз.
Еліміздегі экология мәселесібастыназардаболуғатиіс.
Әсіресе, ауаныңтазалығыайрықшамаңызды.
Сондықтан, мейліншеластанған10 қаланыортамерзімдікезеңдегазғанемесебаламалықуаткөздерінекөшіргенжөн.
Биыл батыс өңірлерінгазбенқамтамасызету ісін жақсартуүшінжалпысомасы700 миллиардтеңгеболатынүшжобабойыншажұмысбасталады.
Бұл–Қашағандағыгазөңдеузауытыныңжәне«Мақат-СолтүстікКавказ»магистралдыгазқұбырыныңқұрылысы, сондай-ақ, «Бейнеу-Жаңаөзен»магистралдыгазқұбырынжаңғыртужұмысы.
Тағыбірмаңыздымәселебар.
Біріккен ҰлттарҰйымыалдағыонжылдыңішіндежаһандықдеңгейдесуресурсыныңтапшылығыболадыдепболжамжасапотыр.
2030 жылғақарай сутапшылығыныңкөлемі40 пайызғажетуімүмкін.
Сондықтан, бізжаңатехнологиялар мен цифрландыру арқылысудыүнемдеугекөшуімізкерек.
Су тапшылығынжоюдыңбасқажолыжоқ. Бұл–асамаңыздыміндет.
Үкіметсупайдаланудыреттеужәнеоныүнемдеутехнологиясыненгізужұмысынынталандыруүшіннақтышешімдерәзірлеугетиіс.
Су нысандарыныңэкожүйесінсақтап, оныүнемдіпайдалануүшінасамаңызды120 каналдықайтажаңғыртуғакірісеміз.
Ақмола, Алматы, БатысҚазақстан, Жамбыл, Қызылорда, Түркістаноблыстарындажаңадан9 суқоймасысалынады.
Бұл–ауқымдыжоба. Бірақ, біздіңқолымызда қажеттіресурстыңбәрібар.
Атырау жәнеМаңғыстауоблыстарыныңаудандарынауызсуменқамтамасызетуүшін«Астрахан-Маңғыстау»магистралдысуқұбырыжаңғыртыладыжәнеКендірлікентіндесутұщытатынжаңазауытсалынады.
Жалпы, ондағанжылдарбойықомақтықаржыбөлінгенінеқарамастан, ауызсумәселесіәлішешімінтапқанжоқ.
Сондықтан, Өңірлердідамытудыңұлттықжобасыаясындабесжылішіндехалықтың100 пайызынтазаауызсуменқамтамасызетудітапсырамын.
Бұл–Үкіметтіңалдындатұрғанбастыміндет.
Мен тағыбірмаңыздымәселегеарнайытоқталғымкеледі. Дүниежүзіөнеркәсіппенэкономиканыэкологиялықтазартуғабетбұрды.
Қазірбұл–әншейінсөземес, салық, бажжәнетехникалықреттеушараларысияқтынақтышешімдер. Бізодантысқалаалмаймыз. Мұндай шешімдер экспорт, инвестиция жәнетехнологиятрансфертіарқылыелімізгетікелейәсеретеді.
Шын мәнінде, бұл–Қазақстанныңорнықтыдамуымәселесі. Сондықтанмен2060 жылғақарайкөміртегіненарылуміндетінжүктепотырмын.
Бұлбағыттаөтебайыппенжұмысістеукерек. Кең-байтақеліміздіңтұрғындарсаныда, экономикасыдаөсіпкеледі. Өсімсапалыболуүшінқуаткөздеріқажет.
Көмірдәуірібіртіндепкелмескекетіпбаражатқанзамандажаңғыртылатынэнергияғақоса, бізсенімдібазалыққуаткөздерінойластыруғатиіспіз.
Қазақстанда2030 жылғақарайэлектрқуатыныңтапшылығыпайдаболады.
Әлемдіктәжірибегеқарасақ, мұныңеңоңтайлышешімі–бейбітатом. Бұл–күрделімәселе. Сондықтанқауесеткесеніп, эмоцияғаберілмей, оныбарыншатиімдішешуімізкерек.
Үкіметпен«Самұрық-Қазына»біржылдыңішіндеҚазақстандақауіпсізәріэкологиялықтазаатомэнергетикасындамытумүмкіндігінзерттеугетиіс.
Бұлмәселегеинженерліксаланыдамытужәнеатомсаласындағыбіліктіинженермамандардыңжаңабуынынқалыптастыру мүмкіндігітұрғысынандақарауқажет.
«Жасыл» сутегі өндірісі, жалпысутегіэнергетикасы–болашағызорбағыттар.
Үкіметкеосымәселебойыншадаұсынысәзірлеудітапсырамын.
V. ЕҢБЕКНАРЫҒЫНДАТИІМДІЭКОЖҮЙЕҚАЛЫПТАСТЫРУ
Пандемия еңбекнарығынедәуір өзгертті. Бұл–еңалдымен, қашықтанжұмысістеутәсілініңқарқындыдамуы.
Көптегенжаңакәсіптерпайдаболған, үдерістердіңкөпшілігіавтоматтандырылып, цифрландырылыпжатқанқазіргікездебұлүрдістыңсерпінгеиеболуда.
Осындай жағдайдамамандықтыжиі өзгертебілужәнежаңакәсіптердіигереалуарқылығанаәркімніңбәсекегеқабілеттіболуынқамтамасызетеаламыз.
Сондықтан, бізге«Кәсібибіліктіліктертуралы»заңқажет. Бұлқұжатбіліктіліктітанумәселесінреттеп, жұмысшылардыөзініңқарым-қабілетін жетілдіруге ынталандыруы керек.
Жаппай цифрландыру үдерісіинтернет-платформаларнегізіндежұмыспенқамтудыңжаңаүлгісіналыпкелді. Таксижүргізушілері, курьерле?