back-image
КГУ "Общеобразовательная школа №22"

Қазақ тілінің қолданылу аясын кеңейту

Қазақ тілінің қолдану аясын кеңейту, оның ішінде нашар көретіндер үшін қажетті жағдайлар жасау мақсатында Қазақстан Республикасы Ғылым және жоғары білім министрлігінің Тіл саясаты комитеті қазақ тіліндегі сөйлеуді синтездеу жобасын жүзеге асырды (экран дикторы)

screenreader.tilqazyna.kz
Организации> КГУ "Общеобразовательная школа №22"
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың Қазақстан халқына Жолдауы
29-07-2022 09:05
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың Қазақстан халқына Жолдауы

ХАЛЫҚБІРЛІГІЖӘНЕЖҮЙЕЛІРЕФОРМАЛАРЕЛӨРКЕНДЕУІНІҢБЕРІКНЕГІЗІ

Қымбаттыотандастар!

ҚұрметтіПарламентдепутаттарыменҮкіметмүшелері!

Биыл егемен ел болғанымызға30 жылтолып отыр. Тәуелсіздік–біздіңеңқастерліқұндылығымыз.

ҚазақстанТұңғышПрезидентіміз–Елбасыныңдарасаясатыныңарқасындатабыстыелретіндебүкіләлемгетанымалболды. 

Еңбастыжетістігіміз–біртұтаселболып, жаңамемлекетқұрдық. Іргеміздібекітіп, еңсеміздітіктедік. Халықаралыққауымдастықтыңбелдімүшесінеайналдық. Тұрақтықоғамқалыптастырып, орнықтыдамужолынатүстік.

Мемлекеттілігімізді нығайтуүшінбірелболыпеңбекетіпжатырмыз.

Егемендік дегеніміз – жалаңұранменжалындысөземес.

Біз үшінеңмаңыздысы–әразаматтыңТәуелсіздікигілігінсезінеалуы. Оныңбастыкөрінісі–елдегібейбітөмір, қоғамдағытұрақтылықпентыныштық. Сондай-ақ, халықтыңтұрмыссапасыныңжақсаруыжәнежастардыңболашаққанықсенімменқарауы.

Барлықбастамамызосығанбағытталуда.

Біз тұғырымығымелболужолындакедергілердіеңсеріп, қиындықтардыжеңіпкелеміз. Мұныңбәрінеберекелібірлікпенеселіеңбекарқылыжеттік.

Еліміз Тәуелсіздікжылнамасыныңтөртіншіонжылдығынақадамбасқалытұр. Бұлкезеңніңоңайболмайтыны қазірдіңөзіндеайқынбайқалуда. Сондықтан, кез-келгенсын-қатергедайынболуғатиіспіз. Тынымсызізденіп, ұдайыалғаұмтылуымызқажет.

МеніңҚазақстанхалқынабиылғыЖолдауыммынадаймәселелергеарналады.

 

І. ПАНДЕМИЯДАН КЕЙІНГІ КЕЗЕҢДЕГІЭКОНОМИКАЛЫҚДАМУ

ОрталықАзиядағыэкономикасыеңауқымдыелсаналатынҚазақстанқазірпандемияныңзардабынтартуда. Дегенмен, қиындықтарғақарамастан, бағдарымыздыберікұстаныпкелеміз.

Біз орта мерзімді экономикалықсаясатымыздыайқындап, мемлекеттікбастамалардыреттеуүшін2025 жылғадейінгідамудыңҰлттықжоспарынжәнеМемлекеттікжоспарлаудыңжаңажүйесінқабылдадық. Ұлттықжобаларбекітілетінболады.

Стратегиялықмақсатымыз–ОрталықАзиядағыкөшбасшылықрөліміздікүшейтужәнеәлемдікэкономикадағыорнымыздынығайту.

ЭкономикамызғатікелейинвестициятартуісінжалғастырудыңжаңатәсіліретіндеСтратегиялықинвестициялықкелісімұғымыенгізілді. Квазимемлекеттіксектордыоңтайландыруүшіннақтышаралардықолғаалдық. «Бәйтерек»және«ҚазАгро»холдингтерінбіріктірдік. Еншілескомпанияларекіесеазайды, олардыңштатсанынбіржарымесеқысқарттық. Жаңа, қуаттыдамуинститутынқұрдық.

Пандемия кезінде мемлекет азаматтарғажәнекәсіпкерлерге ауқымдыәріжеделқолдаукөрсетті.

«Қарапайымзаттарэкономикасы»бағдарламасыөзініңтиімділігіндәлелдеді. Оныжүзегеасырубарысында 3,5 мыңнанастамжобаіскеқосылды. Сондай-ақ, 70 мыңжұмысорныашылды. Өндірілгенөнімменкөрсетілгенқызметтіңжалпықұны3,5 триллионтеңгеболды.

«Бизнестіңжолкартасы»бағдарламасыныңарқасында66 мыңжобамемлекеттарапынанқолдаутапты.  Бұл150 мыңнанастамжұмысорнынашуғажәнесақтапқалуғасептігінтигізді.

Зейнетақыжинақтарынмерзіміненбұрынпайдалану туралы бастама экономикағаайтарлықтайәсеретті. Еңбастысы, оныңәлеуметтікықпалыайрықшаболды. Осышараныңарқасындамиллионнанастамазаматымыз тұрғын-үйжағдайынжақсартты. Кейбіріипотекалыққарызыназайтты.

Жалпы экономикалықдамуымыздаоңүрдісбарекенісөзсіз. Алайда, бүгінгіахуалдыңәлідекүрделіекенінашықайтуымызкерек. Сондықтан, мен«Қарапайымзаттарэкономикасы»және«Бизнестіңжолкартасы»бағдарламаларыныңмерзімін2022 жылғаұластырутуралышешімқабылдадым. Бұлмақсатқабөлінетін қаржыныңжалпыкөлемікеміндебіртриллионтеңгеболады.

Қазақстанмемлекеттікқарызыаздығыныңжәнеедәуірқорыболғаныныңарқасындаіндетсалдарынбіршаматиімдіеңсеруде. Бұл–біздіңелеулібәсекелікартықшылығымыз. Оданайырылыпқалмауымызкерек.

Алайда, соңғыкездебюджеттіңшығысбөлігіндегіміндеттемелердіорындауүшінбюджеттапшылығыұлғайып, Ұлттыққорданалынатынтрансферттеркөбеюде. Үнеміосылай«ауырдыңүстімен, жеңілдіңастымен»жүреалмаймыз. Біздегіқаржылықорнықтылықтыңқорысоншалықтышексіземес.  

Бюджеттіңкірісінарттыруүшіншараларқабылдауқажетекенісөзсіз. Біріншікезекте, мемлекеттікшығыстардыңауқымынжәнеоныңтиімдіжұмсалуынбақылаудаұстаукерек.

Ұлттыққордыңактивтерінқалпынакелтіруүшінбюджетережесіненгізуді тездеткен жөн. Бұғанқажеттізаңнамалықөзгерістеросыжылдыңсоңынадейінқабылдануғатиіс. 

Жалпы, елімізге мемлекет қаржысын, атапайтқанда, мемлекеттікқарызды, бюджетсаясатынжәнеҰлттыққордыбасқарудыңережелержинағықажет.    

ҮкіметпенҰлттықбанктен жыл соңынадейінМемлекетқаржысынбасқарутұжырымдамасынәзірлеудісұраймын. 

Сонымен бірге, экономиканы әртараптандыру, өндірілетінтауарлардыңтүрінкөбейтіп, экспортгеографиясынкеңейтужөніндегіжұмыстыжалғастырукерек.   

2020 жылдыңқорытындысы бойынша, индустрияландыру жүзегеасырылыпжатқан10 жылішіндетұңғышретөңдеуөнеркәсібініңэкономиканыдамытуғақосқанүлесітау-кенөндірісісаласынанасыптүсті.

Орта мерзімдегі мақсатымыз–2025 жылғақарайөңдеуөнеркәсібініңэкспортын1,5 есеге көбейтіп, 24 миллиарддолларғажеткізу. Ал, еңбекөнімділігін30 пайызғаарттыру.

 Әзірленіпжатқан«Өнеркәсіпсаясатытуралы»заңөңдеуөнеркәсібініңалдындатұрғансауалдарғажауапберугетиіс.

Соныңбірі–шикізатқақолжеткізудіңқиындығы. Отандықөнеркәсіпүшіншикізаттауарларыныңбағасықолжетімді, алкөлеміжеткіліктіболуыкерекдегенқарапайымереженіенгізуімізқажет.  

Үкіметжылсоңынадейіносымаңыздыміндеттішешудіңоңтайлыжолынтабуғатиіс.

Бұлретте, еліміздіңресурстықәлеуетітолықашылмағанын, геологиялықтұрғыданзерделенудеңгейітөменекенінқаперденшығармағанжөн. 

Сапалы геологиялықақпараттың инвесторларғақолжетімділігінарттыруқажет. ОсығанорайтүрліведомстволарғабағынатынбытыраңқымекемелердіңнегізіндетиімдіҰлттықгеологияқызметінқұрукерек.   

Бұлорганжерқойнауынкімгежәнеқалайберудішешетінмонополисткеайналмауғатиіс. Оныңміндеті–инвесторларғакешендіқызметкөрсетіп, қолдаубілдіру.  

Жер қойнауынпайдаланусаласына, әсіресегеологиялықбарлаужәнежер қойнауынкешендізерттеуісінетыңсерпінқажет.

Ұлтжоспарыаясындабасталғанреформалардысоңынадейінжеткізгенжөн. Атапайтқанда, геологиялықақпараттыңашықцифрлықмәліметтербазасынқұрып, оныинвесторларүшінқолжетімдіетукерек. 

Жер қойнауы – ұлттыңбайлығы. Оныпайдалануғаберудіоңашакабинеттерде«бармақбасты, көзқыстымен»шешузаңсыздептанылуғатиіс. Тиістіоргандарбұлмәселебойыншабақылаужасаудықамтамасызетеді.

Келесі мәселе. Мемлекеттіңэкономикағатымкөбірекараласуыоныңөсімінтежейді, сыбайласжемқорлыққажәнезаңсызлоббижасауғаәкепсоқтырады.    

Мемлекеттік кәсіпорындарәлідеболсакөптегенсаладабасымдыққаие, жеңілдіктердіжекедарапайдаланады.

Біз бұлпроблемалардышешебастадық.

Мәселен, Мемлекеттікбасқарутұжырымдамасындаквазимемлекеттіксектордықысқартужәнеоныңтиімділігінарттыру, жұмысыныңашықтығыменесептілігінқамтамасызетужөніндегішараларқарастырылған.

Реформалар жөніндегіжоғарыкеңесжекешелендірудіңжаңажоспарынмақұлдады. Ендіонықатаңбақылауқажет.

Бұданбасқадамәселелербар. Атапайтқанда, жекелегенұлттықкомпаниялар мен мемлекеттік кәсіпорындаршығынғабатыпжатыр. Сөйтетұранегеолардыңбіріншібасшыларыжауапкершілікарқаламайды?

Үкіметбұлмәселенішешуікерек. 

Сонымен бірге, біз инфляцияныңбақылаусызөсупроблемасыменбетпе-беткелдік. ҮкіметпенҰлттықбанк бәрінәлемдікүрдіскежауып, инфляцияныңалдындақауқарсыздықтанытыпотыр.

Мұндайсылтауұлттықэкономиканыңәлсіздігінкөрсетеді. Онда«біздіңкәсібиэкономистеріміздіңрөліқандай?»дегенсауалтуындайды.

ҮкіметпенҰлттықбанктіңбастыміндеті–инфляцияны 4-6 пайыз деңгейінеқайтару. 

Жалпы сомасы 6,3 триллион теңгежұмсалғандағдарысқақарсышараларжүзегеасырылғаннанкейінэкономикамыздаартықақшапайдаболды. Алайда, бүгінгітаңдабөлінгенқаржыәлібармайжатқансалаларбар. Екіншідеңгейдегібанктер шағынжобаларға, әсіресеауылғаарнапақшасалмайды.

Сондықтан, микроқаржыұйымдарыныңәлеуетініскеқосукерек. Оларжергіліктіжердежұмысістейді. Өзініңтұтынушыларын, олардыңбизнесіменмүмкіндіктерінжақсыбіледі.

ҰлттықбанкпенҚаржынарығынреттеужәнедамытуагенттігібұлмәселебойыншашешімдертоптамасынәзірлеуіқажет.

Стресті активтер деңгейінтөмендетужұмысыдаайрықшамаңызғаие.

Біз мемлекет банкирлерге көмектеспеугетиісдегеншешімқабылдадық.

Сонымен бірге, шектеу қойылып, бұғатталғанактивтердіэкономикалықайналымғақайтарукерек. Алайда, мұнытекқананарықтықнегіздежүзегеасырғанжөн.

Бұғанзаңнамалықнегізболуықажет.

ҮкіметҚаржынарығынреттеужәнедамытуагенттігіменбірлесіп, жылдыңсоңынадейінтиістізаңжобасынПарламентке енгізсін.

Енді инфляцияныңмонетарлықеместұстарынатоқталайық. Оныңеңбастысы–азық-түлікбағасы.  

Қазақстанныңауылшаруашылығыныңәлеуетіорасанзорекенікөпайтылады. Бірақ, агроөнеркәсіпкешенісаласындақордаланғанпроблемалардааземес.

Еңалдымен, бұл–азық-түліктауарларыныңбағасынбелгілеудіңжәнеоныбөліп-таратудыңтиімсізжүргізілуі.

Мен бұғандейінкөтерме-таратуорталықтарыныңжелісінқұрудыңмаңыздылығытуралыайтқанболатынмын. Бұлміндеторындалыпжатыр.

Осы орталықтардыңшағынауылшаруашылығытауарынөндірушілерге, соныңішінде, жекеқосалқышаруашылықтарғадақолжетімдіболуынқамтамасызетумаңызды. Бұлнарықтыңмонополиялануынажолберугеболмайды.

Сонымен бірге, өнімөндірушідентұтынушығадейінгіаралықтағыбағаныңбәрінебірыңғайбақылаужасауқажет. Қазіросыжұмысқабірнешемекемежауапты. Әржолыбағашарықтағандаоларбайыппенсараптамажасап, тиімдішараларқабылдаудыңорнынабір-бірінесілтейбастайды.

Бұлжұмыстыреткекелтіретінкезкелді. Жауапкершіліктіңара-жігін ажырату керек. Бір мекемені басты орган ретінде айқындап, өзгелерініңөзараіс-қимылыннақтыбелгілеуқажет.

Үкіметосымәселебойыншабірайдыңішіндешешімқабылдауғатиіс. 

Екіншіден, ауа-райыныңқолайсыздығымалшаруашылығындатүйткілдімәселелер бар екенін көрсетті.

Біз жедел шара қабылдап, жем-шөптапшылығынабайланыстыахуалдыреттедік. 

Дегенмен, бұлсаладаәлідежүйеліжұмысатқарукерек. 

Жем-шөпдайындауғақажеттіжеркөлемінкеңейткенжөн.

Сондай-ақ, егісалқабынаәржылыәртүрлідақылегуталабынсақтауүшінтиістібақылаудыкүшейткенабзал.

Ғарыштықмониторингжәнеқашықтанзондтаумүмкіндігінкеңіненқолданукерек.

Жайылымдықжердітиімді пайдалану да өтемаңызды. 

Қазірмалжаятынжергешаруалардыңқолыжетпейжүр.

Өйткені, мұндайалқаптардыкейбірбелгіліадамдариеленіпалған. Тіпті, оныадамаяғыбаспайтындайетіпқоршаптастаған.

Әкімдертүрлісебептердісылтауратып, ықпалдыадамдардыңығынажығылып, бұлмәселенішешеалмайотыр.

Үкіметқұзырлыоргандарменбірлесіп, осыахуалдыөзгертетінбатылшараларқабылдауғатиіс. 

Жеке қосалқышаруашылықтардыңмалынжайылымдықжерменқамтамасызетумәселесінеайрықшаназараударуқажет. 

Олардыңқұқықтықмәртебесіжәнекөрсетілетінқолдаутәсілдері«Жекеқосалқышаруашылықтартуралы»бөлекзаңдакөріністабуыкерек.

Үкіметбұлзаңжобасынөтеқысқамерзімдеәзірлеугетиіс.

Ветеринария саласын да жетілдіру қажет.

Бұлсаладаорталықпенөңірлерарасындағыміндеттерменқұзыреттернақтыбөлінуікерек.

Мал басыныңамандығыжәнеөнімділігіжергіліктіветеринарлардыңтиімдіжұмысынабайланысты.

Бұл, түптепкелгенде, ауылдағыағайынныңәл-ауқатынатікелейәсеретеді.

Ветеринария қызметіқазіргізаманталабына сай болмаса, ауыл шаруашылығыөнімдерініңэкспортынарттырумүмкінемес.   

Сондықтан, осысаладажүйеліжұмысатқарылуғатиіс.

Атап айтқанда, үдерістердіцифрландыру, мәліметжинаужәнеоныавтоматтандыру, мамандаярлаужәнеолардыңжалақысынкөбейту шаралары. 

Үкіметжылсоңынадейінветеринарияжүйесінреформалаужөнінденақтышараларқабылдауыкерек. 

Үшіншіден, біздіңаграрлықсаясатымыздасабақтастықболмайотыр. Министрауысса, саланыңсаясатыдаөзгереді.

Мұндайжағдайдашаруаларғаалдағыжұмысты жоспарлау қиынғатүседі.

Бірыңғайнегізгібағытболуықажет.

Соғансәйкессубсидиялаутәсілдерінқайтақарап, тұрақтандырукерек. 

Келесі мәселе.

Соңғыбесжылдыңөзіндесубсидиялауғаекітриллионтеңгеденастамқаржыбөлінді. 

Өкінішкеқарай, агроөнеркәсіпкешенінеқатыстықозғалғанқылмыстықістердіңжартысынанастамысубсидияныталан-таражғасалуғабайланыстыболыпотыр.  

Бұғанжолберугеболмайды.

Нормативтік негізін нығайтып, тиімдіжоспарлаужәнемониторингжүргізужүйесіненгізуқажет. 

Субсидияны рәсімдеутәртібітүсініктіәрітолығыменашықболуғатиіс. 

Шағынжәнеорташаруашылықтарүшінсубсидиятолығыменқолжетімдіболуыкерек. 

Ауыл шаруашылығынтехнологиялық тұрғыданқайтажабдықтаудықолдаутәсілдерінмұқиятқарауымызқажет.

Агроөнеркәсіпкешеніқолданатынтехнологияныңшамамен90 пайызыәбденескірді. Оныжаңартукерек.

Ауыл шаруашылығынсубсидиялаусаясатынөнеркәсіпсаласындағымемлекеттік саясатпен ұштастырғанжөн.

Үкіметпен«Бәйтерек»холдингіосымәселебойыншаұсыныстарәзірлеуіқажет.  

Жалпы, ауыл шаруашылығысаласыныңбастыміндеті–еліміздінегізгіазық-түлікөніміментолыққамтамасызету.

Мен биыл ауыл шаруашылығыжерлеріншетелдіктерге жәнеолардыңқатысыбаркомпанияларғасатуғажәнежалғаберугебіржолатыйымсалғанзаңғақолқойдым. 

Жер кодексіне қазақстандықинвесторлардыауыл-аймақтардыдамытуүшінқаржысалуғаынталандыратын түзетулеренгізілді.

Бұлөзгерістерауылшаруашылығыжерлерінтолықэкономикалықайналымғатүсіругемүмкіндікбереді.  

Шын мәнінде, осышешімдердіңбарлығыагроөнеркәсіпсекторынаоңықпалетеді. 

Соныңарқасындаауылшаруашылығыұлттықэкономиканыңнегізгіқозғаушыкүшінеайналадыдепсенемін.

Келесі мәселе. Қазіргізамандабәсекегеқабілеттіліктіңбастыфакторыныңбірі–барыншацифрландыру.

Қазақстанүшінзаманауицифрлықтехнологиялартрансферті, Индустрия4.0 элементтеріненгізуайрықшамаңызды. Бізшетелдегістратегиялықсеріктестерімізбенбелсенді жұмысістеугетиіспіз.

Сонымен бірге, отандықІТ-сектордыдамытып, күшейтетүсудемаңызды. Елімізгежас, білімдіәріынталымамандаркерек.  Цифрландыружөніндегіұлттық жобаныңаясындакемінде100 мыңжоғарыбіліктіІТ-мамандаярлауқажет.

Цифрлықсаладағықызметтерментауарлардыңэкспорты2025 жылғақарайкемінде500 миллиондолларғажетугетиіс.

Осы жәнебасқадаміндеттермемлекеттіксектордытолығымен«цифрлыққайтажүктеуді»талапетеді. Мұндағыбұрыннанкележатқанбастытүйткіл–мемлекеттік органдардыңақпараттықжүйелерініңөзаратиімдікіріктірілмеуі. Бұлмәселетүбегейліәрітезірекшешімінтабуыкерек.

Біріншіден, «Электронды үкіметтің»мүлдежаңақұрылымынжасаукерек. МемлекеттіксектордыңбарлықІТ-бастамасытекқанақазақстандықмемтехтыңжаңаплатформасынанегізделеді.

Бұлплатформақайталауларды, тиімсізшығыстардыжәнебюрократияныжояды. Мемлекеттікқызметтеразаматтарғасмартфоннан100 пайызқолжетімдіболады. 

Екіншіден, біз мемлекеттік органдардыңбизнес-үдерісінтүгелқайтақарап, цифрлықформатқакөшіретінЦифрлықтрансформацияорталығынашамыз. 

Үшіншіден, ұлттықкомпанияларІТ-қауымдастықпенөзарақарым-қатынасжасайтынплатформақұруымызқажет. Квазимемлекеттіксектордыңцифрлыққажеттілігіменсұранысыбарыншаотандықкомпаниялардыңкүшіменқамтамасызетілугетиіс. 

Төртіншіден, мәліметберужелісінхалықаралықдәліздерменұштастыраотырып, оныбіртіндепкеңейтужәнежаңартуқажет. Көршіелдергедеқызметкөрсетеалатынмәліметөңдеудіңзаманауиорталықтарынқұрукерек.

Біз еліміздіңорасанзорақпараттық-телекоммуникациялықәлеуетініскеасырабілугетиіспіз. Жаңацифрлықдәуірдеолгеосаясимаңызғаиеболады.    

ҚазақстанЕуразияөңірініңбасымбөлігіүшінорталықцифрлықхабқаайналуғатиіс.

Осы міндетті орындау үшінкадрлықәлеуетіміздікүшейтуімізкерек. Премьер-Министрмағанөзұсыныстарынберсін.

Келесі мәселе. АуғанстандағыахуалжәнежаһандықшиеленістіңкүшеюібізгеқорғанысөнеркәсібікешенінжәнеӘскеридоктринамыздытолығыменқайтақарауғаміндеттейді.  

Қорғанысқабілетіміздінығайтып, қауіп-қатерлергежеделүнқатумемлекеттікмаңызыбарбасымдыққаайналуғатиіс.  

Біз сыртқықатергежәнеоқиғаныңқалайөрбуінедедайынболуымызкерек.

Сырттан төнетінқауіптімодельдеуайрықшаөзектіліккеиеболуда.

Стрес-тест өткізіп, сценарийлердайындағанжөн. Соныңнегізіндемемлекеттікаппараттыңіс-қимыл жоспары әзірленіп, түзетіліпотыратынболады. 

 

II. ДЕНСАУЛЫҚСАҚТАУЖҮЙЕСІНІҢТИІМДІЛІГІНАРТТЫРУ

Халқымыз«Біріншібайлық–денсаулық»депбекерайтпаған.

Коронавирус денсаулықсақтаусаласыүшінүлкенсынақболды.

Әлемдіжайлағаніндеттіңбетіәліқайтар емес.

Күнсайынмыңдағаназаматымыздерткешалдығып, талайадамөмірденөтуде.

Біз уақытұттырмайіндетпенкүресушараларындереуқолғаалдық.

Қазақстан–коронавирусқақарсывакцинажасапшығарғанәлемдегісанаулымемлекеттіңбірі. 

Біздіңвакцинамыздыңтиімдіәріқауіпсізекенінеешкүмәнжоқ.

ҚазірQazVac-қаөзгемемлекеттердесұранысбілдіруде.  

Елімізде вакцина қорыжеткілікті, азаматтарымыздыңтаңдаумүмкіндігібар. Көптегенмемлекеттердіңбұғанқолыжетпейотыр.  

Елімізде жаппай екпе салу жүріп жатқанымен, қоғамдаоғанқарсыадамдарәлідекөп.

Олар өздерібастартыпқанақоймай, халықтыкеріүгіттеуде.

Соныңкесіріненқаншамажұрттыадастыруда.

Мұндайадамдарөзініңғанаемес, өзгеніңөміріүшіндежауапберетінінтүсінугетиіс.

Сондықтан, екпе алуғақарсыүгіттепжүргендердіңжетегіндекетпегенжөн. 

Адамзат көптегеніндеттібастанөткерген.

Вакцина пайда болғаннанкейінғанақауіптідерттергетосқауылқойылғанынұмытпауымызкерек. 

Алдағыуақыттаәлемдекоронавирустыңжаңаштамдарышығуымүмкін. Сарапшылар басқадаіндеттерпайдаболатынынайтуда. 

Біз оныңқашанболатынынкүтіп, қарапотыраалмаймыз.

Осындай жағдайдаөмірсүріп, әріқарайдамуғабейімделуімізкерек.

Қазір«бустерліквакцинаны»сатыпалуөтемаңызды.

Дүниежүзілікденсаулықсақтауұйымындатіркелгенвакциналардытезірексатыпалуқажет.

Сонымен бірге, бүкілденсаулықсақтаусаласынтұрақтыекпеалужүйесінедайындағанжөн. 

Еліміздіңбиологиялыққауіпсіздігін болжаумен айналысатын Ұлттықжүйеқұрылуғатиіс.

Бұлшаратиістізаңжобасындақарастырылған.

Парламенттен осы заңжобасынқазіргісессияныңсоңынадейінқабылдаудысұраймын. 

Медициналықсараптамажасайтынкөптегензертханамызхалықаралықстандартқа сай емес.

«Дені сау ұлт»жобасыбойыншакемінде12 зертхананыжоғарытехнологиялыққұралдарменжабдықтауқажет.

Соныңарқасындазертханаларымыз90 пайызғадейінхалықаралықталапқасайжұмысістейтінболады. 

Коронавирусқақатысыжоқауруларғабайланыстыахуалды нашарлатып алмауымыз керек. 

Пандемия кезінде жоспарлы скринингтер мен ота жасау кейінге қалыпжатыр.

Бұрыннанбарстандарттыекпелеркөптегенбалаларғасалынбайқалуда. Әрине, бұғанжолберугеболмайды.

Медицина саласына қомақтықаржықұюкерек.

Бұлқаражатинфрақұрылымға, мамандаярлауғажәнехалықтыдәрі-дәрмекпенқамтамасызетугежұмсалуғатиіс.

Фармацевтика өнеркәсібінеерекшекөңілбөлуқажет.  

Вируспен күрескезіндедәлосысалаеліміздіңбәсекегеқабілетіменқауіпсіздігіүшінмаңыздыекеніне көзімізжетті.  

Сондықтан, медицинаөнімдерінЗертханалықжәнетехникалықсынақтанөткізетінорталыққұруымызкерек.

Жаһандықфармацевтикалықкорпорацияларменынтымақтастықтыжандандырғанжөн.

Инвесторларды тартып,  озықтехнологияныжәнеосысаладағыжаңазерттеужұмыстарынигерудіқолғаалукерек.

Отандықтауарөндірушілерменжасалатыноффтейккелісімшарттарыныңкөлемінарттырып, өнімтүрінкөбейтуқажет.

Біздегі дәрі-дәрмекпенмедициналыққұрал-жабдықтың17 пайызығана–отандықөнім. 2025 жылыоны 50 пайызғажеткізуқажет.

Денсаулықкепілі–денешынықтыру.

Жұрттыңжәнебалалардыңспортпеншұғылдануынажағдайжасалуықажетекенінтағыдақайталапайтамын.

Облыс әкімдеріспортинфрақұрылымынбіртіндепсалудықамтамасызетугетиіс. 

Жалпы, Токио олимпиадасыныңқорытындысынабайланыстыспорттағыахуалдыбөлеккеңестеқарауқажеттігітуындапотыр.

 

III. САПАЛЫ БІЛІМ БЕРУ

Биылғықаңтарайынанбастаппедагогикасаласықызметкерлерініңжалақысы25 пайызғакөбейді.

Алдағыүшжылдаосымақсатқатағы1,2 триллионтеңгежұмсаймыз.

Қабылданғаншараларжемісінберіпжатыр. Педагогикалықмамандықтықалап, оқуғатүскендердіңорташабалы күртөсті.

Біз ұстаздардықолдаусаясатынжалғастырабереміз.

Қазіргіжаһандықөзгерістеркезеңіндетүлектіңбіліміеңбекнарығынашыққанғадейін-ақжеткіліксізболыпқалуыәбденмүмкін. Сондықтан, құзырлыминистрліктіңалдындаоқубағдарламаларынжаңажағдайғабейімдеуміндетітұр. Бұл–кезеккүттірмейтіншаруа.

Пандемия кезінде қашықтаноқытудыңнәтижесіұлттықтелекоммуникацияжелілерініңтиімділігітөменекенінкөрсетті.

Мұндайахуалнегізгі, қарапайымбілімніңөзінмеңгереалмағаноқушылардыңсаныартуына әкепсоқты. Тағыбірпроблема, нағызқиындықосыдеугеболады, балалароқуынтастапкетіпжатыр. Өйткенібілімалудықажетдепсанамайтынболды.

Үкіметкебұлмәселемен, атапайтқандақашықтанбілімберугеқажеттіақпараттықжүйеніңсапасынжақсартумен мықтапайналысудытапсырамын.

Біздіңбілімберужүйемізқолжетімдіәріинклюзивтіболуғатиіс.  

Сонымен бірге, жағымдыжаңалығымыздабар. Биылбірнешеоқушыхалықаралықпәнолимпиадаларыныңжеңімпаздарыменжүлдегерлеріатанды.

Ондай дарынды балаларғажан-жақтықолдаукөрсетуқажет. Бізоларғажоғарыоқуорнынатүсуүшінконкурстантысгранттарбереміз. Бірреттікақшалайсыйақыдатөлейміз. 

Балалардыңұстаздарындаморальдықжәнематериалдықтұрғыданынталандырғанжөн.

Тұрмысытөменотбасындаөсіпжатқанбалаларғаортабілімберудіңжалпығаміндеттістандартыаясындақолдаукөрсетуайрықшамаңызды.

Материалдыққолдаукөрсетушараларын«Цифрлыұстаз»білімберужобасыментолықтырғанжөн.

Білім беру жүйесінежігерліәрібіліктімамандарқажет.

Мұғалімдерді қазіргідей5 жылдаемес, 3 жылдабірретқайтадаярлықтанөткізуімізкерекдепсанаймын. Өйткеніоларшәкіртініңбойынажаңабілімсіңіреалатындайнағызағартушыболуғатиіс.

Бұлретте, ұстаздардыңкурстанөтуүшінөзқалтасынанақшатөлеуінежолберілмейді.  

Орта білім беру жүйесіндегіөткірпроблеманыңбірі–мектептердегіорынтапшылығы. 225 мыңоқушығаорынжетіспейді.

Шұғылшарақабылдамасақ, 2025 жылғақарайорынтапшылығы1 миллионғажетеді.

Мен 2025 жылғадейінкемінде800 мектепсалутуралы тапсырма берген болатынмын. Бүгіноныңсанынбірмыңғажеткізудіміндеттеймін.   

Мектептерді бюджет қаржысынасалуменқатар, осыөзектімәселенішешугежекесектордыдатартқанжөн.

Толықбілімберетінауылмектептеріноқушысанынақарайқаржыландыруғабіртіндеп көшебастауымызкерек.

Балаларды ерте жастан мамандыққабейімдеуайрықшамаңызғаиеболуда. Өскелеңұрпақөзініңболашақкәсібінсаналытүрдетаңдайбілугетиіс. 

Үкімет«Атамекен»ұлттықкәсіпкерлерпалатасыменбірлесіп, осымаңыздыміндеттішешумен айналысуы керек.

Біз «Тегін техникалықжәнекәсібибілімберу»жобасынжүзегеасырудыжалғастырамыз.

БүгінгітаңдаNEET санатындағы237 мыңжасоқудаоқымайды, жұмыстаістемейді. 

Жыл сайын мектеп бітірген 50 мыңтүлекоқуғаақылынегіздетүседі. Олардың85 пайызы–тұрмысытөменотбасыныңбалалары. 

Бұлжағдайдытүзетуқажет. Сұранысқаиебарлықмамандықбойыншатехникалықжәнекәсібибілімжүзпайызтегінберілуікерек.

Мамандықалудыңтағыбірмүмкіндігіармиядаберілугетиіс.

Мерзімді әскериқызметтегісарбаздардыңэкономикадағынақтысекторүшінқажеттіжұмысшымамандығынигерумәселесінпысықтағанжөн. 

Құзырлыминистрлікжоғарыбілімберусапасынарттырудықамтамасызетугетиіс.  

Жоғарыоқуорындарымамандардыңсапалыдаярлануынажауапберугеміндетті.

Ғылымдыдамыту–біздіңасамаңыздыбасымдығымыз.

Бұлсаладағытүйткілдердіңшешімінтабуүшінжылдыңсоңынадейінзаңнамағаөзгерістеренгізуқажет.  

Еңалдымен, жетекшіғалымдарымызғатұрақтыжәнеөзеңбегінелайықтыжалақытөлеумәселесіншешукерек.

Мұнығылымғабөлінетінбазалыққаражатесебіненқамтамасызеткенжөн.

Мен Ұлттыққоғамдықсенімкеңесініңотырысындаіргеліғылымменайналысатынғылыми-зерттеуинституттарынтікелейқаржыландырутәртібіненгізудітапсырдым. 

Құзырлыминистрлікосындайғылымимекемелердііріктеудіңжәнеқаржыландырудыңайқынәріашықережесінәзірлеуікерек.  

Келесі мәселе. Грантмерзімініңүшжылменшектелуі іргеліғылымдыдамытуғаедәуіркедергікелтіріпотыр.

Осындай қысқажоспарлаумерзіміндеқандайдабірнәтижегеқолжеткізудіңөзіқиынекеніанық.

Ғылымсаласынгранттыққаржыландырумерзімінбесжылғадейінұзарту мәселесінқарастырғанжөн.

Ұлттықғылымикеңестершешімдерініңәділдігітуралымәселедекүнтәртібінентүспейтұр.

Осығанорай, апелляцияинститутыненгізуқажетдепсанаймын.  

Жалпы, еліміздіңбілімберужәнеғылымсаласыныңалдындакезеккүттірмесауқымдыміндеттұр.

Бұл–уақытталабынасайболуменқатар, әрқашанбірадымалдажүріп, тыңжаңалықтарұсынабілудегенсөз.

 

IV. ӨҢІРЛІКСАЯСАТТЫЖЕТІЛДІРУ

«Халықүнінеқұлақасатынмемлекеттің»бастықағидаты–мемлекеттікаппаратазаматтармүддесіүшін жұмысістеугетиіс. Бұлбіріншікезектежергіліктібиліккеқаратаайтылыпотыр.

Тұрғындарментікелейқарым-қатынасжасап, олардыңпроблемаларыншұғылшешумендәлосыәкімдіктерайналысады. Бірақ, әрдайымосылайболыпжатқанжоқ. Жоғарыбасшылықтыңөңірлерде қабылданғаншешімдердітүзетуіне, тіпті, кейдесолардыңорнынашешімқабылдауынатуракеледі.

Түрлідеңгейдегіәкімдердіңбатыләрідербесқадамжасауғақабілетіжетпейжатады. Оларорталыққажалтақтапжұмысістейді. 

Бұл, негізінен, әкімдердіңхалықалдындағықазіргіжауаптылықдеңгейіжеткіліксіздігінебайланыстыекенінмойындағанжөн. Олардыңқызметіне бағабергендеөңіртұрғындарыныңпікіріескерілебермейді.       

Сондықтан, барлықдеңгейдегіәкімдердіңжұмысынбағалаутәсіліноңтайландырукерек.

Осығанорайтәуелсізәлеуметтіксауалнамажүргізудіңмаңызызор. Бұлтәсіларқылыбилікоргандарыжұмысыныңсапасынатұрғындардыңкөзқарасытуралышынайымәліметалуғаболады. Формальдыесептерденгөрісауалнамаданхалықтыңкөңіл-күйіанықаңғарылады.  

Президент Әкімшілігіосымәселегебайланыстыұсыныстартоптамасынәзірлеуікерек.

Өңірліксаясаттаәлеуметтік-экономикалықдамудағытеңсіздіктіазайтуғаайрықшамәнберукерек.

Әраймаққатәнміндеттердіжалпыұлттықбасымдықтармендұрысұштастырабілуқажет.

Ұлттықдамужоспарыаясындаазаматтардыңтұрмыссапасынарттыруүшіннақты25 міндетайқындалды.

Жұмысымыздыңбасымбағыттары–осы. Сондықтан, ҮкіметпенәкімдерӨңірлердідамытужоспарларынбекітілгенжалпыұлттықміндеттергесәйкесжаңартуықажет. 

Әрине, теңсіздіктіазайтудыңбастытәсілініңбірі–бюджетқаржысынбасымдыққасайжұмсау. Республикалықбюджеттенқаржыбөлуәкімдердіңпысықтығына, қандайдабіржекекөзқарасқажәнебасқадасубьективтіфакторларғабайланыстыболмауыкерек.  

Бюджет үдерісін«қайтажүктеу»үшінжанбасынақарайқаржыландырутетігіннеғұрлымкеңірекқолданып, бюджетлимиттерін бөлудіңобъективтіәдістемесіненгізуқажет. 

Бюджет үдерістерінжеңілдетіп, бюрократияныбарыншаазайтқанжөн. Сондай-ақ, бюджеттіжоспарлауменорындаукезіндецифрлықтәсілдердіқолданудыкеңейтукерек.

Сонымен бірге бюджеттік бағдарламаларәкімшілерініңжауапкершілігінарттыраотырып, бөлшектенгенбюджеттіенгізукерек. 

Үкіметбюджетзаңнамасымензаңғатәуелдіактілергеенгізілетінтиістіөзгерістертоптамасынәзірлегеніабзал.  

Жобалардыңсметалыққұнынүнеміартықкөрсету–асаөткірпроблема. Бұлбалабақшажәнемектепсияқтышағынжобаларғада, іріинфрақұрылымдықжобаларғадақатысты.

Қолданыстағынормативтікбазаментәжірибеніөтеқысқамерзімішіндетүбегейліқайтақараукерек.

1 желтоқсанғадейінҮкіметпенЕсепкомитетінеұсыныстаренгізуді тапсырамын.    

Келесі мәселе–өңірлердіңқаржылықдербестігінарттыру.  

2020 жылдан бастап шағынжәнеортабизнестентүсетінкорпоративтітабыссалығыжергіліктібюджеткеберілді.

Содан бері экономикалықбелсенділіктөмендегенінеқарамастан, жергілікті бюджеттердіңтүсіміжоспардағыдан25 пайызғаартықтүсебастады. 

Бұләкімдердіңжергіліктібизнестідамытып, инвестицияларменсалықтықбазаныкөбейтугеқызығушылықартқанынбілдіреді.

Осы бағыттағыжұмыстыжалғастырукерек.

Үкіметтенжылсоңынадейін тиісті ұсыныстартоптамасынәзірлеудісұраймын.

Қазақстанорнықтыурбанизацияүрдісіменкележатыр.

Тұрғынсанымиллионнанасатынқалалареліміздіңжаһандықбәсекелікқабілетініңтірегі, алоблысорталықтарыөзөңірлеріөсімініңөзегіболуғатиіс.    

Сондықтан, агломерацияныдамытутуралызаңменқалалардыңкешендіқұрылысыныңжаңастандартынәзірлеукерек.

«Адамдар – инфрақұрылымға»қағидатыныңсақталуыайрықшамаңызды. Болашағыбарауылдардыдамытуғабасаназараударукерек. Бастымақсат–олардыңӨңірлік стандарттар жүйесінесайболуынқамтамасызету. 

БұлұстанымдарАумақтықдамужоспарындабекітілугетиіс.

Қазірөндірістікөнеркәсіптің40 пайызы27 моноқаланыңеншісінде. Онда1,4 миллионазаматымызтұрады.

Моноқалалардағытыныс-тіршіліктіоданәріжандандыруғақатыстыжан-жақтыойластырылғаншешімдерқажет. Бұлмәселенібізжуықарадабөлеккеңестеталқылайтын боламыз.

Жергілікті өзін-өзібасқарудыдамыту–басымбағыттыңбірі.

«Халыққатысатынбюджет»орталыққабағынатынқалаларменоблысорталықтарына табыстыенгізілді. Азаматтардыңнақтысұранысынасәйкесондағанабаттандыружобасыжүзегеасырылды. Бұл–жақсытәжірибе.

Енді абаттандыру жәнетұрғын-үйкоммуналдықшаруашылығыныңбюджетіндегі«халыққатысатын»үлесті10 есеарттырукерек.

Еліміздіңішкібайланысынжақсартуүшінкөлікинфрақұрылымынақатыстыбұғандейінбасталғанбарлықжобаныаяқтауымызкерек.

 «Нұрлыжол»мемлекеттікбағдарламасыаясындаорталықтыөңірлерменжалғайтынбіртұтаскөлікжелісіқалыптасуда. Стратегиялықмаңызызоринфрақұрылымдықжәнеәлеуметтікжобаларжүзегеасырылды.    

ӘкімдерменҮкіметәрбірөңірүшіндәлосындайИнфрақұрылымдықдамубағдарламасынқолғаалуыкерек.

Жергілік жерде инфрақұрылымдыжаңғыртуғабайланыстыталайданберіқордаланғанмәселелербар.

Үкімет«Самұрық-Қазына»қорыменбірлесіп, мынадайауқымдыжобалардыжүзегеасыруғакірісуіқажет.

Алматыдағы2-шіжылуэлектр орталығыныңаумағындабулыгазқондырғысынсалу, 3-шіжылуэлектрорталығынжаңғыртужәне1-шіжылуэлектрорталығынкеңейтукерек.

Оңтүстікөңірде1000 мегаваттэнергияөндіретінжаңақуаткөздерініскеқосуқажет.  

Алматы қаласыменАлматыоблысындағыкабельжелілеріжаңғыртылуғатиіс.     

Бұлжобаларғасалынатынинвестицияныңжалпыкөлемібіртриллионтеңгеденасады.

Біз стратегиялықинвесторларымызбенбірлесіп, еліміздіңтүрліөңіріндешамамен2400 мегаваттықжаңғыртылатынқуаткөзініскеқосамыз. 

Еліміздегі экология мәселесібастыназардаболуғатиіс.

Әсіресе, ауаныңтазалығыайрықшамаңызды.  

Сондықтан, мейліншеластанған10 қаланыортамерзімдікезеңдегазғанемесебаламалықуаткөздерінекөшіргенжөн. 

Биыл батыс өңірлерінгазбенқамтамасызету ісін жақсартуүшінжалпысомасы700 миллиардтеңгеболатынүшжобабойыншажұмысбасталады.  

Бұл–Қашағандағыгазөңдеузауытыныңжәне«Мақат-СолтүстікКавказ»магистралдыгазқұбырыныңқұрылысы, сондай-ақ, «Бейнеу-Жаңаөзен»магистралдыгазқұбырынжаңғыртужұмысы.

Тағыбірмаңыздымәселебар.

Біріккен ҰлттарҰйымыалдағыонжылдыңішіндежаһандықдеңгейдесуресурсыныңтапшылығыболадыдепболжамжасапотыр. 

2030 жылғақарай сутапшылығыныңкөлемі40 пайызғажетуімүмкін.

Сондықтан, бізжаңатехнологиялар мен цифрландыру арқылысудыүнемдеугекөшуімізкерек.

Су тапшылығынжоюдыңбасқажолыжоқ. Бұл–асамаңыздыміндет. 

Үкіметсупайдаланудыреттеужәнеоныүнемдеутехнологиясыненгізужұмысынынталандыруүшіннақтышешімдерәзірлеугетиіс.  

Су нысандарыныңэкожүйесінсақтап, оныүнемдіпайдалануүшінасамаңызды120 каналдықайтажаңғыртуғакірісеміз. 

Ақмола, Алматы, БатысҚазақстан, Жамбыл, Қызылорда, Түркістаноблыстарындажаңадан9 суқоймасысалынады.

Бұл–ауқымдыжоба. Бірақ, біздіңқолымызда қажеттіресурстыңбәрібар.

Атырау жәнеМаңғыстауоблыстарыныңаудандарынауызсуменқамтамасызетуүшін«Астрахан-Маңғыстау»магистралдысуқұбырыжаңғыртыладыжәнеКендірлікентіндесутұщытатынжаңазауытсалынады. 

Жалпы, ондағанжылдарбойықомақтықаржыбөлінгенінеқарамастан, ауызсумәселесіәлішешімінтапқанжоқ.

Сондықтан, Өңірлердідамытудыңұлттықжобасыаясындабесжылішіндехалықтың100 пайызынтазаауызсуменқамтамасызетудітапсырамын. 

Бұл–Үкіметтіңалдындатұрғанбастыміндет.

Мен тағыбірмаңыздымәселегеарнайытоқталғымкеледі. Дүниежүзіөнеркәсіппенэкономиканыэкологиялықтазартуғабетбұрды.  

Қазірбұл–әншейінсөземес, салық, бажжәнетехникалықреттеушараларысияқтынақтышешімдер. Бізодантысқалаалмаймыз. Мұндай шешімдер экспорт, инвестиция жәнетехнологиятрансфертіарқылыелімізгетікелейәсеретеді.

Шын мәнінде, бұл–Қазақстанныңорнықтыдамуымәселесі. Сондықтанмен2060 жылғақарайкөміртегіненарылуміндетінжүктепотырмын.     

Бұлбағыттаөтебайыппенжұмысістеукерек. Кең-байтақеліміздіңтұрғындарсаныда, экономикасыдаөсіпкеледі. Өсімсапалыболуүшінқуаткөздеріқажет.  

Көмірдәуірібіртіндепкелмескекетіпбаражатқанзамандажаңғыртылатынэнергияғақоса, бізсенімдібазалыққуаткөздерінойластыруғатиіспіз.

 Қазақстанда2030 жылғақарайэлектрқуатыныңтапшылығыпайдаболады.

Әлемдіктәжірибегеқарасақ, мұныңеңоңтайлышешімі–бейбітатом.  Бұл–күрделімәселе. Сондықтанқауесеткесеніп, эмоцияғаберілмей, оныбарыншатиімдішешуімізкерек.

Үкіметпен«Самұрық-Қазына»біржылдыңішіндеҚазақстандақауіпсізәріэкологиялықтазаатомэнергетикасындамытумүмкіндігінзерттеугетиіс.

Бұлмәселегеинженерліксаланыдамытужәнеатомсаласындағыбіліктіинженермамандардыңжаңабуынынқалыптастыру мүмкіндігітұрғысынандақарауқажет.

«Жасыл» сутегі өндірісі, жалпысутегіэнергетикасы–болашағызорбағыттар.

Үкіметкеосымәселебойыншадаұсынысәзірлеудітапсырамын.   

 

V. ЕҢБЕКНАРЫҒЫНДАТИІМДІЭКОЖҮЙЕҚАЛЫПТАСТЫРУ 

Пандемия еңбекнарығынедәуір өзгертті. Бұл–еңалдымен, қашықтанжұмысістеутәсілініңқарқындыдамуы.

Көптегенжаңакәсіптерпайдаболған, үдерістердіңкөпшілігіавтоматтандырылып, цифрландырылыпжатқанқазіргікездебұлүрдістыңсерпінгеиеболуда.

Осындай жағдайдамамандықтыжиі өзгертебілужәнежаңакәсіптердіигереалуарқылығанаәркімніңбәсекегеқабілеттіболуынқамтамасызетеаламыз.    

Сондықтан, бізге«Кәсібибіліктіліктертуралы»заңқажет. Бұлқұжатбіліктіліктітанумәселесінреттеп, жұмысшылардыөзініңқарым-қабілетін жетілдіруге ынталандыруы керек. 

Жаппай цифрландыру үдерісіинтернет-платформаларнегізіндежұмыспенқамтудыңжаңаүлгісіналыпкелді. Таксижүргізушілері, курьерле?

Новости